VII. rész

Kő-pataki-völgy

A VII. részben használt földrajzi elnevezések magyar-szlovák szótára

Helyrajz:
Magasan fekvő, sziklás völgy a Hunfalvi-csúcs, a Késmárki-csúcs és a Lomnici-csúcs falai alatt, Tátralomic fölött. A völgy zárlatában, a Lomnici- és a Késmárki-csúcs között a vad Sírkert, az alsóbb szinten a Tölcsér-tó kiszáradt katlana húzódik. É-ról a Réz-pad-katlan, a Nagy-Papirusz-völgy és a Hunfalvi-gödör, Ny-ról a Lomnici-gerinc és a Kis-Tarpataki-völgy határolja.
A Kő-pataki-völgy morénaküszöbén áll a Tátralomnic - Kő-pataki-tó - Lomnici-csúcs felvonó állomása és az Encián-szálló. A szálló alatt a Kő-pataki ház, a tó fölött, a Hunfalvi-csúcs lejtőjén az akadémia csillagvizsgálója. Tátralomnicról a Kő-pataki-tóhoz kabinos felvonó, míg a Kő-pataki-tótól a Lomnici-nyeregbe ülőlift visz fel.

Szálláslehetőségek:
A Kő-pataki-tónál az Encián-szálló és a Kő-pataki ház. Tátralomnicon szállodák, kemping.

Megközelítés:
Tátralomnicról felvonóval 20 perc.
A Zöld-tótól a Felső turistaúton piros jelzésén a Nagy-Morgás-hágón át (Magisztrálé) 2 l/2 óra.
Ótátrafüredről siklóval 7 perc a Tarajkára, s onnan a Felső turistaúton 2 óra a Kő-pataki-tó.
Tátralomnicról gyalogosan a zöld jelzésen 2 1/2 óra.

Átmenet a szomszédos völgyekbe:
A Zöld-tóig a Felső turistaúton 1 3/4 óra.
A Kistarpataki-völgy: a Zamkovszky-házig 3/4 óra, onnan a Téry-házig a zöld jelzésen további 1 3/4 óra.
Nagy-Tarpataki-völgy: a Felső turistaúton a Zerge-szálló 1 óra, s onnan jobbra a kék jelzésen a Hosszú-tavi házig még 2 1/2 óra.

KÉSMÁRKI-CSÚCS (2558 m)

Hatalmas csúcs a Kő-pataki-völgy fenséges zárlatában. ÉK-i mellékcsúcsától, a Wéber-csúcstól a Felső-Késmárki-csorba, Ny-ról a Villa-gerinctől a Késmárki-csorba választja el, míg DK-i mellékgerince a Felső-Késmárki-átjárón és a Hunfalvi-csorbán haladva a Hunfalvi-csúcson végződik. Ny-i gerince, a Lomnici-csúcs felől, a csodálatos Villa-gerinc. A Késmárki-csúcs D-i fala ismert hegymászóterep.

DÉLI FAL

A mintegy 550 m magas fal sok mászási nehézséget rejt magában. A falon három hatalmas pillér húzódik, melyek között markáns bemélyedések találhatók.
Megközelítés: A Kőpataki-tótól a Lomnici-nyeregbe vezető zöld turistaúton, a második szerpentinig, ahonnan jobbra jelzetlen ösvény visz a füvön, majd törmeléken fel a katlanba. Keresztben, a katlanon át ferdén jobbra fel, a D-i fal tövébe (3/4 óra).

108. PU©KÁ© ÚT A JOBBOLDALI BEMÉLYDÉSBEN
V, nagyon kitett és szép út, szilárd kőzet; 4 óra.

22. ábra (565571 byte)

A jobboldali bemélyedés a fal közepén húzódik. A mászás irányát megadja az a mély szakadék, mely a jobb oldali pillér mellett jobbra, a Hunfalvi-csorbába vezet.
(A) Beszállás nem a szakadékban, (ahol a Grósz út visz, Puąkáą I/IV/93) hanem attól balra, a bordán. Jó lépéseken és fogásokon két kötélhosszt fel. Itt a borda elvész a falban, mely egy bemélyedést alkot.
(B) A bordáról füvön és vízmosta kőtömbön egy kb. 40 m-re lévő fűpadkára. Erről fűvel benőtt táblákon két kötélhosszt egy jobbról lévő, rosszul rétegzett fal tövébe, jó standhelyre. Innen balra, áthajláson keresztül, feltűnő, téglalap alakú, kitett táblára. Azon mintegy 15 m-t fel, jó standig. Erről 60 m-t egy óriási fal tövében lévő nagy, füves padkára. A falon Y-alakú bevágódás fut.
(C) Beszállunk a falba, a közepénél. Fogásszegény, kimosott sziklákon két kötélhosszt. Tovább kb. 12 m-t, áthajláson keresztül (V), a bevágásba, s abban fel, áthajlások alá, arra a helyre, ahol az Y két szára összefut. A bal oldali ágban 30 m-t fel (V, kitettség), a falból kiálló nagy tömb mögé. A tömb és a tábla között fel, ellennyomással, jó standhelyig.
(D) Innen 10 m-t fel (V) egy bevágásban, s egyenesen át egy aláhajláson (V), balról érkező füves sávokra, melyk fölött sima táblák emelkednek. A táblákon fel egy falig, alsó fogások segítségével, harántolás balra, mintegy 8-10 m-t, majd egyenesen fel a Birkenmajer-pillérre. Tovább, kimosott sziklákon kb. 150 m a csúcsig.
Jolana Petrlová-Pospíąilová, Arno Puąkáą, 1948.IX.12.
Télen: Ivan Urbanovič, Juraj Weincziller, 1958.II.13.

109. BIRKENMAJER-PILLÉR
Az alsó része IV, a rámpától II, meglehetősen kitett út; 3 óra.

22. ábra (565571 byte)

(A) Beszállás a pillér élénél. 25 m-t rézsútosan jobbra egy párkányra, és újabb 10 m-t fűvel benőtt sziklasávra. Még néhény méter egy kitett élen keresztül vízszintesen jobbra, egy sziklavályúba. Abban fel, míg átmegy meredek, 40 m-es repedésbe. Pár métert a jobb oldali bordán fel, majd sziklalépéseken egy füves pad kezdetéig.
(B) A padról, a három párhuzamos vályú akármelyikében 25 m-t fel, újabb fűpolcra. 4 m-s (IV) kitett falacskán ferdén jobbra fel, egy széles, füves vályúba. A jobb oldali bordán meredeken fel, óriási sárga áthajlások alatti fűre.
(C) 10 m-es harántolás jobbra az áthajlások alatt, egy párkányra, majd az alatta lévő sziklaléceken, végül nehéz lépés egy vályúba. Abban pár métert fel, majd kissé balra, elvált tömbökön keresztül egy néhány méter magas, kettős kéménybe, s abban fel (IV). A kémény felett 20 m-t egy vályúban fel, míg át nem változik lapos bevágássá. Itt vízszintesen balra, egy padra. Tovább 50 m-t ferdén balra, fűvel benőtt sziklákon, zöld táblákig. Azoktól balra, egy repedésben, vagy a repedéstől balra lévő kis gerincen a középső pillér élére. Eddig a pillértől jobbra vezetett az út.
(D) Tovább a pilléren (rámpán), vagy attól balra, 200 m-t fel. A pillér előbb lapos, följebb keskeny, s végül eltűnik a falban, mely itt elveszti a meredekségét. Innen a Puąkáą úttal közösen, mintegy 150 m-t, könnyű terepen a csúcsra.
Wincenty Birkenmajer, Jan K. Dorawski, 1930.VIII.24.
Télen: Andrási László, Milan Mereą, Jozef Stanko, Varga Miklós, 1957.XII.27.

110. ÚT KÖZÉPEN, A FAL SZÖGLETÉBEN
VI, Nagyon kitett, kimerítő és nagyon szép út; 8 óra.

22. ábra (565571 byte)

110. útvázlat (292918 byte)

Az út két részből áll. Az alsó rész a pilléren vezet, mely ferdén jobbra húzódó rámpán végződik. A fölső rész az óriási beszögellésben visz, és a DNy-i élen éri el a csúcsot.
(A) Beszállás a pillérre a völgyből is látható jellegzetes tábla esésvonalában. Ferde vályúban egy sziklapárkányra (1), amelyről balra egy bevágásba, és kis áthajláson fel (IV+) a pillérre (2). Annak bal oldalán (V) fel, majd rövid falon (3) vissza a pillérre (V). Újabb kis áthajlábon keresztül az említett tábla jobb szélére (4).
(B) A táblán 4 m-es harántolás balra (V) és egyenesen fel egy párkányra (5,30 m). Törékeny pilléreket és vályúkat jobbról kerülve, enyhén balra, újabb vályún keresztül (6), és egy falacskán szelesebb kéményig. Végül egy bevágásban (7), ferde, jobbra húzódó rámpára (8).
(C) A rámpán jobbra kb. két kötélhosszt, az útvonal második részét képező hatalmas szöglet alá.
(D) Pár métert mászunk (9) és balra harántolunk a szöglet alatti hajlott táblára; - ott stand (10). Aláhajló falacskán (V+) egy áthajlás alá (A1), s az ott lévő hasadékban (VI) törmelékes párkányra. Arról egy falacskán (V) a szögletbe, beékélt tömb alatti standig (11). A szögletben (12,V+,A4), két kötélhosszt fel. Ha a szikla vizes, ki kell kanyarodni a táblára. A szöglet tetejéről egy vályúban az ÉNy-i élre.
(E) Az ÉNy-i élen még vagy 300 m az út a csúcsig, már könnyebb terepen (II, helyenként III).
Ivan Dieąka, Milan Plzák, Pavol Pochylý, Jozef Unger-Zrůst, 1967.IX.16.
Télen: Ąudovít Gibas, Ladislav Chudík, 1972.III.11.

111. ÚT A BALOLDALI BEMÉLYEDÉSBEN
IV, Hálás út, alul kissé kitett; 3 óra.

Beszállás:
(A) Vagy: (könnyebb III): A középső pillértől balra, ahol a törmelék legmagasabbra fölkúszik a bal oldali bemélyedésból kiemelkedő borda alá. Annak bal oldalán, táblákon és jó fogásokon két kötélhosszt. Onnan jobbra, egy hatalmas, tégla alakú elvált tömbig, s annak bevágásában (III) 15 m-t fel a tömbre. Onnan kb. 5-6 m-t jobbra, az említett bordára. Előttünk fűvel benőtt hatalmas tábla, melyen át három kötélhosszas ferde harántolás jobbra. A középső pillérhez közeli sziklavályúba érünk, melyben, kerekded fogásokon 30 m-t fel. Innen még 30 m-t fel, addig a helyig, ahol a pillér megtörik.
(B) Vagy: (nehezebb, IV): Az A-variánstól jobbra, a bal oldali bemélyedés alatt szállunk be, ahonnan hatalmas, sima tábla húzódik. Ezen vezet az út. Először a tábla bal oldalán 40 m-t, majd 20 m-t ferdén jobbra, a tábla jobb sarkába. Innen még mintegy két kötélhossz a pillér töréséig.
(C) Előttünk a csúcsig húzódó vizes sziklafolyosó (rámpa). Végig az egyenesen fölfelé húzódó középső folyosóhoz tartjuk magunkat. A végénél ferde harántolás jobbra, egy táblára. Balról elhagyunk egy nagy, sárga, áthajló falat. Annak sarkára mászunk, és a falon még 30 m-t fel. Innen a Puąkáą- és a Birkenmajer úttal közösen még mintegy 150 m-t könnyű terepen a csúcsra.
AC: Arno Puąkáą, Szabó Árpád, 1949.VII.17.
B: Ivan Jurčiąin, ifj. Frantiąek Kele
Télen: A és 110/D: Karel Cerman, Arno Puąkáą, 1953.III.10.
Télen: BC: Andrási Gyula, Jozef Psotka, 1956.XII.19.

112. ÚT A BALOLDALI PILLÉR FALÁN, a TÁBLÁN KERESZTÜL
VI, A4, Nagyon kitett és kimerítő út; 9 óra.

22. ábra (565571 byte)

112. útvázlat (292918 byte)

(A: Beszállás a fal bal oldali részének legalacsonyabb pontján. Egyenesen fel (1) egy tábla kéményszerű bevágásába, melyet két kis áthajlás díszít. Az aláhajlásokon egyenesen át, egy tömbökkel szegélyezett padkára (2, 60 m egyidejű mászással). A padkáról két pilléren keresztül egy nagy zöld tábla alá (3).
(B) A tábla bal oldalán, jellegtelen beszögellésben fel, kettős pillér alá (4,IV+). Innen harántolás enyhén jobbra, a két pilléren keresztül (IV), hatalmas sárga plafonok alatti nagy fűpárkányra (5).
(C) A párkányról bevágások rendszerében enyhén jobbra (A4,VI), áthajlások közötti nagy, rejtett padkára (5). Rövid harántolás jobbra egy táblára, s azon jellegtelen, balra hajló bevágásban 90 m-t (egyidejű mászással), egy padkára (7,IV).
(D) Innen táblás falacskán vízszintes tető alá. Ott 15 m-es harántolás balra, a tető háromszög alakú betöréséig (8,V+). Át a plafonon és egy táblán egyenesen újabb tetőáthajlás alá (A2,A3). Azon keresztül, és egy kéményszerű tüneményben (A4,VI), áthajló táblára. Azon egyenesen fel, majd egy bevágásban, annak megszűnésénél határozatlan kis pillérre (VI). A pilléren keresztül harántolás balra, egy kis padkára (9,A4). A padkáról egy bevágásban, majd egy falacskán át újabb, rövid bevágásba; az annak végénél lévő nagy padkára (10,V,VI).
(E) Innen 8-10 kötélhossz a pilléren (eleinte IV, majd III és II), már könnyebb terepen a csúcsra.
Milan Černý, Duąan Jágerský, Ondrej Pochylý, Pavol Pochylý, Jozef Unger-Zrůst, 1967.VIII.16.

113. LEMENET A HUNFALVI-NYEREGBE ÉS A KŐPATAKI-VÖLGYBE
I, leggyorsabb lemenet; 1 1/2 óra.

22. ábra (565571 byte)

A csúcsról DK-i irányban le a Felső-Késmárki-átjáróba, majd tovább a Hunfalvi-nyeregbe (1/2 óra). Onnan törmeléken és füvön le, jobbra a Tölcsér-tó katlanába. A Kőpataki-tóig még 1/2 óra az út.

LOMNICI-CSÚCS (2632 m)

A Magas-Tátra legismertebb és legnépszerűbb csúcsa. Háromszögű piramisa környezetéből magasan kiemelkedik, ezért sokáig a Magas-Tátra legmagasabb csúcsának vélték. A főgerincből a Zöld-tavi-őrtoronynál (az Eljasz Valér-csúcsnál, a Zöldtavi-csúcs É-i válla) kiágazó szárnyvonulat végpontja. É-ÉK felé a Villa-gerinc köti össze a Késmárki-csúccsal. D-DK félé húzódó rövid gerince a Kő-pataki-völgyet a Kis-Tarpataki-völgytől válaszja el. A csúcs felvonóval is elérhető.

DÉLKELETI FAL

A csaknem 700 m-es fal mind a nyári, mind a teli hegymászáshoz igen változatos terepet nyújt. Balról a normál útvonalat szolgáltató törmeléklejtő és folyosó határolja, míg jobbról a Sírkertből induló hatalmas horda. Közepén jellegzetes bemélyedés található, mely két részre osztja a falat. A bal oldali enyhébb, a jobb oldali függőleges pillérekből és bevágásokbál áll.
Megközelítés: A Kő-pataki-tótól a zöld turistajelzésen a második szerpentinig, ott jobbra, a jelzetlen úton, fel a katlanba; s a törmeléken keresztben, rézsút balra fel, a DK-i fal tövébe (3/4 óra).

114. KOROSADOWICZ ÚT
V, két helyen VI, nagyszerű, kitett út; 5 óra.

23. ábra (39308 byte)

A mászás a csúcs esésvonalában visz. Alul a kékes szinű bemélyedés irányában vezet, lapos bevágások során át, a bal oldali tábla jobb szélén. Fönt a falban egy él húzódik, s attól balra egy nagy bemélyedés, az alsó folytatása. Ebben a bemélyedésben mászunk.
(A) Beszállás az első bevágásba, mely az említett alsó bemélyedésbez tartozik, jellégzetes sárga foltok alatt. A bevágás jobb falán sekély kéményben kb. 20 m-t egy állásra, majd a bevágást jobbról határoló borda élétől kissé balra, mintegy 45 m-t fel (IV), a fal jellegzegtes kidudorodásáig. Innen ferdén halra fel, újább óriási bevágásig, amely alul megtörik. Abban kb. 20 m-t, majd 4 m-eb harántolás balra és újabb bevágásban mintegy 30 m-t a horda élére.
(B) Innen kissé balra, füvön és sziklákon kb. 15 m-t fel egy fűpárkányra. Azon 15 m-t balra és egy szabálytalan vályúban kb. 30 m-t fel, a bemélyedésben lévő fűre, vörös táblák alá, és balra, egy elvált torony mögötti nyeregbe.
(C) Innen, balra fordulva, lapos bevágásba, s abban kb. 25 m-t fel. Majd jobbra, füves lépésre, s arról ferdén jobbra 5 m-es harántolás. Utána 5 m-es falacskán fel (IV) egy táblára, s arról hosszú lépés jobbra, szabad tömbökön egy kis odúba. Rézsútosan jobbra, szorosan egy áthajlások alatti nagyon feltűnő, vörös tábla alá. Itt kb. 25 m-es harántolás jobbra a bevezetésben említett él hátára.
Innen jobbra vissza harántolhatunk a Sírkertbe:
(D) Az élről mintegy 30 m-t jobbra, füves padkákon. Azok jobb széléről rövid falacskán le, és balra, egy szakadák fölötti lépésre. Tovább balra térve, áthajló falacskan keresztül a szakadákba, s abból sziklákon és füvön, széles, lapos teraszra, mely a Sírkertben végződik (IV).
(E) Tovább nyitott bevágásban mintegy 35 m-t, nagy, füves állásra, amely mellett a bevágás végződik. Innen egyenesen fel, áthajló falacskán (VI) egy rövid kéménybe; - jobbra egy tábla látható. A kéményben fel, s ott, ahol megszűnik, balra, egy nyílt falra. Előbb vízszintes, majd kissé lefelé tartó harántolás, törmelékes tömb mögött, a falon található jó füves állásig. Ez az állás a már említett vörös táblák fölött van.
(F) Kőtömbökön ferdén halra fel, majd kitett falacskán mintegy 25 m-t egyenesen (V), újabb, kevésbé füves állásra. Erről, balra tartva, sima táblán keresztül rövid bevágásban egy padkára, melyen ferdén halra, a felső bemélyedésbe. Előbb annak a fenekén, majd jobbra egy falacskán kb. 45 m-t (kitett) egyenesen egy áthajlások alatti lépésre, majd vissza a bemélyedés aljára. Onnan áthajló falacskán keresztül, kissé balról (V), nem túl nagy állásra, s arról fel, átkelve egy sziklaélen, a bemélyedés alján lévő meghajlott állásra (V).
(G) Most nagy lépés jobbra, egy hasadékba (VI), és tovább a hasadékban (az elejétől V), szabad kőtömb melletti lépésre. Egy lépés jobbra, majd kb. 10 m-t egyenesen fel egy falacekén; utóbb egy hasadékban 12 m-t ferdén balra fel, vissza a bemélyedés aljára. Ott fel, nagy füves, sziklás padka szélére. A padka fölső végéről kb. 25 m-t egy peremen ferdén jobbra, majd mintegy 50 m-t a borda nyergébe. Innen tetszés szerint (helyenként III) pár kötélhosszt a csúcsra. A nagy padkától a terep enyhébb hajlású és többféle variációt enged meg.
ABCD: Zbigniew Korosadowicz, Kaimierz Zaj±c, 1931.VII.11.
EFG: Zbigniew Korosadowicz, J. Wawrzyniec Żuławski, 1935.VIII.2.

115. GÁLFY ÚT
V, helyenként VI, nagyon kitett út; 7 óra.

23. ábra (45350 byte)

(A) Beszállás a fal jobb oldalának felénél húzódó éles pillértől jobbra lévő határozott bevágásban. Táblás vályúkban másfél kötélhosszt, könnyebb terepre. Azon 70 m-t fel, áthajló szöglet alá. A szögletben, szögekkel mintegy 30 m-t (VI), és egy folyosóban, könnyebb terepen 80 m-t, a fölöttünk lévő áthajlás alá. Egy kéményben 30 m-t balra, majd jobbra, szorosan egy sima, függőleges tábla alá. Kb. 15 m-t szög segítségével fel (VI), addig, ahol a bemélyedés folytatódik. Abban 80 m-t fel, áthajlások alá. Szög segítségevel balra (VI), áthajláson keresztül egy bevágásba, s abban további 80 m-t egyenesen könnyebb terepre. Ott jobbra, a nyeregbe, és könnyű sziklákon egyenesen fel a csúcsra.
Ivan Gálfy, Ivan Urbanovič, 1959. nyarán
Télen: Ivan Gálfy, Ivan Urbanovič, 1964.III.1-2.

116. SLÁMA ÚT A PILLÉREN
V, kitett, szép út; 6 óra.

23. ábra (39308 byte)

Az útvonal a szabálytalan, két toronnyal ékesített pilléren vezet. A pillért balról az a vályú szegélyezi, melyben a Motyka út vezet, jobbról az az össze-vissza barázdált fal, amelyen át a Gálfy út és a Korosadowicz út visz.
(A) Beszállás közvetlenül jobbra a folyosótól, világos táblákon keresztül. Tovább egy jellegzetes torony esésvonalában, füves és sziklás terepen fel. A tornyon lévő bemélyedésben pár métert fel, egy párkányra jobbra, s a torony ÉK-i falán egy kis nyeregbe. Egyenesen fel, újabb toronyig, melynek homlokfalán fel. Tovább egy áthajló, világos, vízmosta fal alatti gerincre, a folyosó utolsó megszakadásához. Innen széles füves párkányon jobbra, és egy vályúban jobbra fel, kis toronyig. Meredek falon át fel egy könnyű bordára, majd balra tartva, a csúcsra.
Oµga Lásková, Jaroslav Sláma, 1955.IX.8.
Télen: Miroslav Matras, Jaroslav Sláma, 1956.III.29-30.

117. LEMENET A CSÚCSRÓL A KŐPATAKI-VÖLGYBE
Szokásos lemenet, láncos út; 1 1/2 óra.

23. ábra (39308 byte)

A csúcsról DK felé egy bordán, majd egy táblán keresztül (láncok), széles, törmélékes katlanba. Onnan füves, sziklás padkán ferden jobbra egy bordára, és a másik oldalon, meredek, de rövid kéményben füves sávra. A fűpárkányon jobbra, törmelékes folyosóba. Onnan 10 m-t le egy sziklavályúba. Itt hatalmas, lánccal biztosított sziklákon le azokra a füves sziklapadokra, melyeken ferdén jobbra le, egy jellegzetes gerincpúpra (Lomnici-váll). Arról, a hatalmas tábla jobb oldali bevágásában le, és tovább a morénán enyhén balra, a Lomnici-nyeregbe vezető ösvényre.
A nyeregből: vagy: a zöld jelzésen 10 perc alatt a felvonó-állomásig, vagy: szintén a zöld jelzést követve 3/4 óra alatt a szerpentinen a Kőpataki-tóhoz.