IX. rész

Nagy-Tarpataki-völgy

A IX. részben használt földrajzi elnevezések magyar-szlovák szótára

Helyrajz: Egyike a legnagyobb tátrai völgyeknek, kb. 7 km hosszú. K felől nyitott, ÉK felől a Kis-Tarpataki-völgytől a Közép-orom gerince, É-ról, a Jávor-völgytől és ÉNy-ról, a Poduplaszki-völgytől a főgerinc, D-ről, a Felkai-völgytől és a Blásy-völgytől a Bibircs tömbje, a Szekrényes és a Nagyszalóki-csúcs gerince választja el.
A völgy körül emelkedő főbb csúcsok: Közép-orom, Vörös-torony, Hegyes-torony, Varangyos-tavi-csúcs, Jávor-csúcs, Kis-Viszoka, Bibircs, Nagyszalóki-csúcs. A völgyben összesen 22 kisebb tó van.

Szálláslehetőségek: A völgy fölső részén áll a Hosszú-tavi ház. A völgy alján, még az erdőhatár alatt áll a Zerge-szálló.

Megközelítés: Ótátrafüredről siklóval a Tarajkára (7 perc). Onnan a piros jelzésen (egykori Jármay út) a Zerge-szállóig (1/4 óra). Onnan balra a kék jelzésen fel a Hosszú-tavi házhoz.

Átmenet a szomszédos völgyekbe:
A Kis-Tarpataki-völgybe: A Hosszú-tavi háztól a sárga jelzésen 1 3/4 óra alatt a Metélőhagymás-tavak mellett a Vadász-lejtőn a Vörös-torony-hágóba, s a túloldalon le a Téry-házhoz (1 óra).
A Jávor-völgybe: A Hosszú-tavi háztól a sárga úton a Metélőhagymás-tavak katlanába (1/2 óra), onnan balra, jelzetlen úton fel a Vörös-padra (1/2 óra), a túloldalon, a rámpán le a Jávor-völgybe, s a zöld úton 3 3/4 óra alatt Javorináig.
A Poduplaszki-völgybe: A Hosszú-tavi háztól a kék jelzésen a Rovátkára (1 1/4 óra), és le a Litvorovy-völgybe, majd a Kacsa-völgybe, a Poduplaszki-völgybe, a Bialka-völgybe; és Lysza Polanán át Javorináig 6 óra az út.
A Felkai-völgybe: A Rovátkán át a kék jelzésen a Lengyel-nyereg alatti Fagyott-tóig (1 1/2 óra). Tovább balra, a zöld jelzésen, a Lengyel-nyergen keresztül, a Sziléziai házig 1 3/4 óra.

VÖROS-TORONY (2461 m)

Széles hegytömb a főgerinc mentén, három gerinc eredője. Ny-ról a Fehér-pad, illetve a csúcs alsó gerincszakaszán emelkedő Hagymás-tavi-tornyok fölötti Vadász-lejtő-horhos; É-ról a Kisnyereg-hágó határolja, - míg a DK-i mellékgerincen a Vörös-torony-hágó. A meredek és terjedelmes rombusz alakú D-i fal népszerű a hegymászók körében.

DÉLI FAL

Mintegy 200 m magas, rendkívül szilárd kőzetből felépülő fal. Jobbról a D-i gerinc határolja, balról a DNy-i él, mely mögött a DNy-i szakadék, majd a Vadászlejtő-horhos folyosójából emelkedő Ny-i fal húzódik.
Megközelítés: Előbb a sárga turistajelzásen a Vadászlejtőre a Metélőhagymás-tavak mellett a fal alá, majd kőgúlás úton balra, rövid morénamezőn a fal tövébe (1 1/2 óra).
A Téry-házból a Pfinn-kilátón keresztül előbb a zöld, majd a sárga jelzésen a Vörös-torony-hágóba, és a túloldalon le a fal tövébe (1 1/2 óra).

136. MOTYKA ÚT
V, nagyon szép út, szilárd kőzet; 3 óra.

27. ábra (32334 byte)

(Vigyázat! Az eddigi hegymászó irodalomban ezen út leírását hibásan publikálták. Itt közzétesszük a helyes mászási irányt, és - a teljesség kedvéért - az eddigi leírások ettől való eltérését is).
(A) Beszállás a fal közepén, határozott, lapos, táblás bevágásban. A bevágás alján fel, majd a baloldali táblás falon (nagyon eredeti fogások és lépések) kis áthajlások szalagja alá. Jobbra, kissé följebb sárgára színeződött áthajlások láthatók. Az áthajlásokat 3-4 m-es balra tartó harántolással győzzük le; azok megszakadásánál (nagyon kitett), tovább fel, újabb áthajló falacska alá. Itt újabb 4 m-es harántolás balra, előnyös padkára. Innen:
(A) Vagy (helyes mászási irány): Tovább, folyamatosan a bevágás bal oldali táblás falán, pár métert ferdén jobbra, és a bevágás alján fel, addig a helyig, ahol a bevágás áthajlóvá válik. Itt nagy lépés jobbra, a bordára, pár métert tovább jobbra, majd rövid kéményben egy standra.
(B)Tovább pár métert fel, és elvált tömb segítségével rövid harántolás jobbra, egy határozott sziklatömb mögötti standra, újabb bevágás kezdetére. A bevágásban 15 m-t fel. Ahol a bevágás meredekebbé válik, pár méteres harántolás balra (alsó fogások), és fel, a bevágás további részébe. A bevágásban még egy keveset fel, majd jobbra, könyű terepre, s azon a csúcsra.
(C) Vagy (az eddig közzétett leírás): A padkáról még egy keveset fel a falacskán, majd áthajló részen keresztül ferdén jobbra, és egy nehéz falon át. Utána kissé balra egy padkára (biztosítás). Itt a fő nehézségek véget érnek. Még egy szabálytalan bevágásban lévő repedés mentén egyenesen fel, majd kissé jobbra, nem túl szilárd kőzeten a csúcs alatti füves terepre. Balra, könnnyen fel a csúcsra.
AB: Stanisław Motyka, Jan Sawicki, 1932.VII.23.
Télen: AB: Jaroslav Sláma, Bohumil Nejedlo, 1953.III.22.
Télen: AC: Zofia Radwanska-Kuleszyna(-Paryska), Tadeusz Pawłowski, 1936.IX.24.

137. KLASSZIKUS ÚT
IV, kitett, de nagyon szép út; 3 óra.

27. ábra (32334 byte)

A fal bal oldalán 100 m-es, messziről is jól látható repedés ereszkedik alá a DNy-i él csorbájából, és lent elvész a füves lépcsők között, kb. 80 m-rel a lejtő fölött. Szintén a D-i fal bal oldalán húzódik az a kétpúpú kiemelkedés, melyet a Vörös-torony csúcsától füves nyereg választ el. (A nyeregből DNy-ra lépcsőzetes szakadék vezet).
(A) Beszállás a falba az említett kiemelkedés esésvonalában, kissé jobbra attól a helytől, ahol a szikla félkörívben legmélyebbre lenyúlik a törmelékbe. Előbb egy sziklavályúban egyenesen 25 m-t, majd füves lépéseken pár métert balra, egy, a vályúval párhuzamos, függőleges repedésbe. A repedésben fel, füves állásra, és balra, hosszúkás, fehér letöréshez. Ettől balra, csaknem függőleges falon át egy fűpadkára. A padkán balra egy fal széléig. Onnan:
(B) Vagy: egy elvált tömbtől a függőleges falon egyenesen fel, csaknem teljesen fogások és lépések nélkül.
(C) Vagy: a padon balra és egy hasadékban fel.
(D) Vagy: a padon, áthajló sarok mögé, és a falacskán fel, füves allásra. Pár métert kissé jobbra, egy teraszra, a falban legmagasabban található fűsáv fölső végén lévő odútól balra. Kissé balra, az odú fölött (innen nem látszik) kezdődik a ferdén balra húzódó, feltűnő repedés, mely 100 m hosszú.
(E) A teraszról egy, fönt meredek és sima, alul áthajló, 8 m-es tábla emelkedik, mely a tőle jobbra húzódó sziklákkal bevágást alkot. A bevágásban 6 m-t (IV) fel, majd a lépésszegény táblán keresztben balra, a tábla bal oldalán lévő kis lépcsőre. Innen fel a repedés kezdetéhez (a legnehezebb hely). Most a repedésben 25 m-t fel, egy füves állásra (biztosítás). Tovább:
(F) Vagy (az eredeti, klasszikus út): 2 m-es vízszintes harántolás balra a falra, balra a repedéstől. A falon kicsit balra, az él mögötti állásra. A szomszédos bevágásban ferdén balra, egy odúba (jó biztosítás). Az odúból a bal oldali függőleges falon át széles vályúba, s abban pár métert fel. Utána jobbra, a bordára, ott egy sima táblán keresztül egyenesen fel, végül ferdén jobbra, újból a főrepedésbe, egy padkára.
(G) Vagy (a fő repedésben): a füves állásról tovább fel. 30 m után átjlás következik. Alatta hosszú lépés balra (a legnehezebb hely) egy hátra, és azon már könnyebben a padkára.
(H) A padkáról a repedésben 30 m-t, már könnyebben fel. Az utolsó áthajlást balról kerülve, egy falacskán jutunk fel a DNy-i élre. Innen:
(I) Vagy az élen (nehezebb) a kiemelkedésre, és azon át a nyeregbe;
(J) Vagy rézsút balra, a DNy-i szakadékba, és abban a nyeregbe. Tovább már könnyen a közeli csúcsra.
Wladisław Kulczyński, K. Piotrowski, J. Rotwand, Mieczysław ¦wierz, 1912.VIII.31.
G: Marian Sokołowski, Karol Wallisch, 1928.VIII.10.
Télen: Ladislav Hofírek, Vlastimil ©mída, 1954.II.19.
Télen G: Lýdia Urbanovičová, Ivan Gálfy, Ivan Urbanovič, Juraj Weincziller, 1958.IV.28.

138. MA©EK ÚT
VI, nagyon kitett, kimerítő út, szilárd kőzeten; 4 óra.

27. ábra (32334 byte)

A mászás a DNy-i élről aláereszkedő, messziről is jól látható szögletben visz.
(A) Beszállás könnyű lépéseken át, füves teraszra (a DNy-i él felszökésének esésvonalában). Innen 20 m-es harántolás jobbra, az említett meredek szöglet alá. 4 m-es, áthajló táblán keresztül juthatunk a szögletbe.
(B) Tovább 30 m-t egy sekély hasadékot felhaszálva, füves padkára (VI). A padkáról a borda élén át két métert jobbra, és tovább, újabb 30 m-t fel, szűk, helyenként áthajló kéményt követve, egy nagy odúig. Innen áthajláson keresztül egy hasadékba, és a DNy-i élre. A táblás élen jobbra, a csúcsra.
Oto Hucký, Jiří Maąek, 1945.VIII.6.

139. LEMENET A CSÚCSRÓL A VÖRÖS-TORONY-HÁGÓBA
I, a leggyorsabb és leggyakrabban használt lemenet; 1/2 óra.

27. ábra (32334 byte)

A csúcsról K felé, a három, összefutó gerinc csomópontjához. Tovább a DK-i gerincen, majd a gerinctől jobbra lévő vályúban és sziklákon át, a Vörös-torony-hágóba. A hágóból a sárga jelzésen jobbra 3/4 óra a Hosszú-tavi ház, balra szintén 3/4 óra a Téry-ház.

HEGYES-TORONY (2360 m)

Nehezen elérhető, merész csúcs a főgerinc mentén, a Vörös-pad és a Fehér-pad között. Nagyon népszerű, kitűnő sportolási lehetőségeket biztosító hegycsúcs; a D-i és DNy-i falát másszék, a DNy-i lényegesen nehezebb.

DÉLNYUGATI FAL

A mintegy 150 m magasságú falat jobbról a D-i pillér választja el a D-i faltól, balról a Dny-i gerinc szegélyezi. A fal alsó részében fűpárkányok húzódnak, középső része nagyon kitett, szilárd kőzetű, a csúcsszakasz könnyű, összetett terep.
Megközelítés: A Hosszú-tavi háztól előbb a sárga turistajelzásen a Metélőhagymás-tavak katlanába, majd a kőgúlás úton balra fel a törmeléken a DNy-i fal alá (1 1/4 óra).

140. MOTYKA ÚT A DÉLI FAL NYUGATI PILLÉRÉN
IV, kitett, hálás út, nagyon szilárd kőzeten; 3 óra.

28. ábra (32735 byte)

(A) Beszállás a pillérbe, 60-80 m-re jobbra a két csúcs közti csorba folyosójától (Hegyes-torony-csorba), a pillér hármszögletű alapjának közepén, ahol két piros áthajlás látható fölöttünk. Az út ferdén jobbra, a háromszög jobb szélére vezet. Először, sima fogások segítségével, az említett piros áthajlás irányában, egy fűpadkára. Innen kissé jobbra, táblás padra, és tovább ferdén jobbra fel, egy répedésig, mely fönt áthajló, s egy padkán végződik. A padkán szabad kőtömb fekszik, közvetlenül a pillér jobb szélén.
(B) Innen 2 m-t jobbra, a pillér élére, és 4 m-t fel, újabb padkára. A padkáról fel és kissé balra, hatalmas, messziről látható tábla alá, mely a pillér második negyedét alkotja. A tábla közepén húzódó füves vályúban fel, a piller bal széléhez közeli, s annak fél magasságában lévő piros sziklafog áthajlása alá. Itt, a meredek, ferdén jobbra húzódó, lapos padka legmagasabb pontjáról 3 m-t fel egy bevágásban, hatalmas hasadékig. Innen 4-6 m-es harántmenet balra, kényelmes padkára, a DNy-i fal fölé.
(C) Tovább egy kéményben 30 m-t fel, az élen lévő nagy, kettős padkára. Itt jobbra, majd szabálytalan bevágásban, a pillér jobb oldalán fel. Végül a már tompa élen újabb padkára, és egyenesen a csúcsra.
Stanisław Motyka, Jan Sawicki, ©tefan Zamkovský, 1934.VIII.27

141. MOTYKA ÚT A TULAJDONKÉPPENI DNY-I FALON
V, nagyon kitett és szép út; 3 óra.

28. ábra (32735 byte)

(A) Beszállás közvetlenül balra a D-i pillér bal szélétől egy bemélyedésben, 40 m-re jobbra a Hegyes-torony-csorbába vezető folyosótól. A bemélyedésben fel, a végén egy padkára. Erről a bal oldali falacskán át füves teraszra, és tovább fűpadokon balra. Végül fel egy meredek vályúban, folyton enyhén balra, újabb füves terraszra, biztosítótömbhöz. Mellette függőleges, sima fal látható, jelletzetes kéménnyel, melyben néhány áthajlás kis odúkat formál.
(B) Füves lépéseken kb. 15 m-t ferdén balra a kémény alá. Egy áthajláson keresztül az első odúba. A második, nagyobb odút, 4 m-es áthajló falacskán keresztül, másszuk át jobbről. A harmadik üreget balra kerüljük, s egy sima, sekély repedéshez jutunk. A repedés bal oldali tábláján egy, az élen lévő lépésre. Most fél métert balra le, s 8 m-t balra egy megszakadó padon, kis teraszra (kitett).
(C) Innen egyenesen egy áthajláson keresztül, újabb meredek padkára, és enyhén jobbra, egy jelentéktelen fogásokkal rendelkező falon. Szabálytalan, többször megszakadó vályúban egy bemélyedésig. Tovább 30 m-t alacsony fűben, a csúcstömb alá. Ferdén jobbra húzódó. hasadékban a csúcsra.
Brüll Zoltán, Stanisław Motyka, Jan Sawicki, ©tefan Zamkovský, 1932.VIII.27.
Télen: Jozef Brandobur, Karel Cerman, 1953.IV.2.

142. ZAMKOVSKY-KÉMÉNY
V, a Motyka út nagyon szép variánsa, annál kevésbé igényes; 3 óra.

28. ábra (32735 byte)

(A) Beszállás a Motyka útba, s azon fel a füves teraszon lévő biztosítőtömbig (141/A).
(B) Innen jobbra, a nagyon meredek kémény alá, s abban 120 m-t fel, az áthajlásokat jobbról kerülve, a D-i pillérre.
(C) Tovább a 141/C szerint a csúcsra.
Brüll Zoltán, Zamkovszky István, 1934.VII.29.
Télen: Andrási Gyula, Jozef Velička, 1953.IV.2.

143. LEMENET A FEHÉR-PADRA
III, nagyon praktikus lemenet; 1 1/2 óra.

(A) A csúcsról az ÉK-i gerincen 40 m-t egy 2 m-es sziklafogig, ezt balra kerüljünk. Közvetlenül mögötte kitett standot találunk, szöggel. A következő 10 m-es letörésen jobbra leereszkedünk, s igy egy vízszintes gerincszakaszra érkezünk, az ún. Jurzyca-résbe.
(B) Ferdén jobbra le egy kb. 10 m-rel lejjebb lévő fűpadra, s azon vízszintesen balra (K-ÉK felé), egy teraszra, ahol a pad végződik. Az eddigi irányban enyhén le, és balra egy táblán lévő odúba. A tábláról (szög), a tábla és a gerincfal közötti hasadékba kapaszkodva, 5 m-es falacskán le, a Jurzyca-fog alatti meghajlott táblára.
(C) A tábláról D felé le, egy párkányra, s azon enyhén lefelé 20 m-t, füves bemélyedésig. Ott fel egy enyhén hajlott táblára és egy párkányon vízszintesen jobbra. A tábla sarka mögött 2 m-t le a gerinc vízszintes szakaszára. Átmenet az É-i oldalra: függőleges falacskán 4 m-t le, és egy törmelékes padon három kötélhosszt, határozott vályúig. Balra fel a gerincre, majd a D-i oldalon lévő fűpárkányon a Fehér-pad alá. Szerpentinen, majd egy padon jobbra le a törmelékre, melyen egyenesen tovább a sárga jelzésig. Azon még 3/4 óra a Hosszú-tavi ház.