112. Omladékvölgyi csorba (kb. 2300 m).

A Keleti Vaskapucsúcs és a Jegestavi csúcs között bemetszett, magasan fekvő hágó. Mint átjáró az Omladékvölgy és Kacsavölgy között - a közvetlen közelében levő Keleti Vaskapuhágó mellett - az átkelés nehézsége és veszélyessége folytán alig jöhet szóba, ellenben kiindulópontul szolgál a Keleti Vaskapucsúcsnak, továbbá a Jegestavi csúcsnak ÉNy gerincén át való megmászásánál.

1. Az Omladékvölgyből (délnyugatról).
Könnyű.
Télen: Sível rendszerint csak a Jegestóig; a legfelsőbb völgykatlanig csak igen jó hóviszonyok mellett.

A Jegestótól (114. fej. 1) jobbra a Zergeőrtorony falai alatt, omladékon fel a legfelsőbb völgykatlanba. E katlan jobboldali legfelsóbb sarkából meredek törmelék(hó)szakadék húzódik fel az Omladékvölgyi csorba keskeny és éles bemetszéséhez. A kellemetlen törmelék helyett a szakadékot balról (a Keleti Vaskapucsúcs oldalán) kísérő sziklákon is felmászhatunk, folyton a szakadék közelében tartva magunkat, Füves, törékeny sziklák, majd feljebb nem könnyű ferde kőlapok visznek itt fel a szakadék mentén (11/2 ó ).
(Dr. St. Krygowski, J. Bachleda Tajber vezetővel és F. Lesniak podgyászhordóval, 1904 VIII. 10.)

2. Leereszkedés a Kacsavölgybe (északkeletre).
Meglehetős nehéz és a törékeny kőzet miatt veszélyes,

A csorbából a jobboldali földes vályúban kb. 5 métert le, ahol az letörik. Átlépve az omlatag bordát, a baloldali vályúba bocsátkozunk, amely 2 méterrel alább ugyancsak letörik. A vályú itt egy fent áthajló kéménybe megy át. Magassága kb. 6 méter; a baloldali fala teljesen sima kőlap, jobboldalának kőzete igen mállékony. A kémény aljából jobbra tartunk s egy szerfelett omlatag párkányon gyengén lefelé ama vízszintes, rövid gerincelágazashoz érünk, amely közvetlenül az Omladékvölgyi csorba alatt a Jegestavi csúcs tömegéből indul ki és alább egy tornyot alkot. A gerincen kissé le, a torony előtti nyeregig. Innen a gerinc jobboldalon levő kőlap balszélén néhány métert egyenesen leereszkedünk, azután a kőlapot végighasító vízszintes barazdán jobbra betraverzálunk az innen kiinduló hószakadékba, amely a Jegestavi csúcs északi falának tövében húzódik lefelé. A szakadék meredek haván le a Kacsavölgy felső katlanába. Innen tovább le a Zöldtóhoz: lásd 114. fej. 2 alatt.
(Dr. Komarnicki Gy. és R., 1909 VII. 25.)