114. Keleti Vaskapuhágó (kb. 2255 m).

A Kacsavölgy DNy-i zárófala.

A Kacsavölgy délnyugati zárófala.
1. Kacsavölgyi csúcs (103. fej. 3 út beszállása kereszttel jelölve.) - 2. Jegestavi csúcs (104. fe. 4). - 3. Omladékvölgyi csorba (112. fej. 2). - 4. Keleti Vaskapucsúcs. - 5. Keleti Vaskapuhágó (114. fej. 2). - 6. Vaskapuhócsúcs DK- és főorma. - 7. Nyugati Vaskapuhágó (117. fej. 2). - 8. Nyugati Vaskapucsúcs. - 9. Mártacsúcs (120. fej. 6). - 10. Vaskaputorony (116. fej. 2). - 11. Rumancsúcs.

A Keleti Vaskapuhágó a legalacsonyabb és legkönnyebben járható hágó az Omladékvölgy és a Kacsavölgy között. A mélyen bemetszett, keskeny hágót délkeletről a Keleti Vaskapucsúcs, északnyugatról pedig a Vaskapuhócsúcs délkeleti orma fogja közre. A hágón elsőízben Déchy M. kelt át Spitzkopf M. és Ruman J. vezetőkkel 1874 szeptember 3-án.

1. Az Omladékvölgyből (délnyugatról).
Semmi nehézség.
Télen: Igen jó hóviszonyok mellett a hágó közeléig sível. Egyebként a síek rendszerint csak a Jegestóig használhatók.

A Poprádi tavi menedékháztól a tó északi partján keleti irányban vezető ösvényt követjük s miután a tóba ömlő Jegespatakon átkeltünk, még kb. 100 lépést megyünk a tóparton tovább, ahonnan balra, a törpefenyősűrűségbe egy gyalogösvény ágazik el, amely az Omladékvölgybe visz fel. (Az ösvény kezdete könnyen elvéthető.) Az ösvény egy darabig a Jegespatak bal partján vezet felfelé, majd egy fahídon átkel a patak túlpartjára s balra a víztől visz tovább. Egy meredek völgylépcső legyőzése után elérjük az Omladékvölgy középső terraszát, amely buja fűvel benőtt, kiterjedt rétet alkot. Az ösvény itt a Jegespatak két ága által alkotott szigeten visz a völgyben befelé, majd a Jegestó tófala alatt ismét balra átkel a patakon, mire rövid meredekebb kapaszkodó után csakhamar feljutunk a Jegestóhoz (1935 m; 11/4 ó.). A Jegestótól jobbra a Zergeőrtorony körül, omladékon fel a legfelsőbb völgykatlanba. A katlan hátterének épp a közepén fekszik a Keleti Vaskapuhágó, amelyhez egy nem túl hosszú, felső részében rendszerint hóval kitöltött törmelékes szakadék vezet fel. A mérsékelt hajlású szakadékban fel a hágóra (1-11/4 ó.).

2. A Kacsavölgyből (északkeletről).
Igen könnyű, de a hágó alatti meredek hószakadék miatt gyakorlatlanoknak nem való útvonal.
Télen: A síek csak kevéssel a kacsavölgyi Zöldtón túl használhatók.

A Poduplaszki völgy mélyében fekvő Pod Viszoka tisztásáról (90. fej. 2), folyton a Zöldtavi patak jobb partján, jó lovaglóösvény visz fel a meredek tófalon a Kacsavölgyben fekvő Zöldtóhoz (1577 m; 1 ó.). A Kacsavölgy felső katlana a Zöldtó völgyterraszához meredek fallépcsővel esik alá, amely a Litvorovycsúcstól (bal) a völgy közepébe előugró Vaskaputoronyig (jobb) terjed. E fallépcsőnek a Litvorovycsucs közelébe eső baloldali része a legkevésbbé meredek s itt járható a legjobban (balra a fallépcsőn aláhúzódó szakadéktól, amelyben a víz folyik alá). A Zöldtavat balról megkerülve, a fallépcső fentemlített enyhébb baloldali részletének tartunk. A sziklák alá érve, eleinte egy balra hajló rövid vályúban, majd füves lépcsőkön megyünk fel az omladékkal és hóval kitöltött felső völgykatlanba. Ebben jobbra fordulva, a katlant délről elzáró hegyfalak mentén a katlannak nyugatra elhajló leghátsóbb zúgóba megyünk, amelyet a Jegestavi csúcs és a Vaskaputorony falai fognak közre. A völgyzug zárlatából több hószakadék húzódik fel. A baloldali - közvetlenül a Jegestavi csúcs északi falának tövében felhúzódó - hószakadék az Omladékvölgyi csorbára vezet. Az ettől jobbkézt eső legközelebbi szakadék visz fel a Keleti Vaskapuhágóra. E szakadekot balról a Keleti Vaskapucsúcs függőleges falai, jobbról pedig a Vaskapuhócsúcs délkeleti ormának kevésbbé meredeken aláereszkedő oldala fogják közre. A szűk és felső részében mind meredekebbé váló hófolyosóban fel a hágóra (a Zöldtótól 21/2 ó.).