132. Hunfalvyhágó (2343 m).

A Hunfalvyhágó a Tengerszemcsúcs és a Tátracsúcs (illetőleg az utóbbinak ÉNy mellékormát képező Róth Márton csúcs) között fekszik. Átkelési pont a Menguszfalvi völgyből a Csehtó völgyébe és a Poduplaszki völgybe. De amíg a Menguszfalvi völgyből minden nehézség nélkül megközelíthető s jókarban tartott ösvény vezet rája, addig túlsó oldala - bár nehézségek ott sem fordulnak elő - a hosszú omladékvándorlás miatt fárasztó. Ez utóbbi oldal fárasztó volta miatt - bár az átkelés rajta a Tátrának tájilag legszebb vándorlásai közé tartozik - ritkán használják átjáróul, hanem főleg a Tengerszemcsúcs és a Tátracsúcs megközelítése céljából mennek fel reá (a Menguszfalvi völgy felől). A hágóról gyönyörű kilátás nyílik. Különösen megkapó látvány a Ganek párját ritkító, sima északi fala. A hágó Hunfalvy Jánosról, hazánk egyik legnagyobb geográfusáról van elnevezve, aki 1856 július 26-án járt rajta, és a Család Könyve (1857) című folyóiratban nagyszerűen leírta a kirándulást.

1. A Menguszfalvi völgyből (nyugatról).
Végig készített ösvény.
Télen: Jó hónál végig sível. A Hunfalvyvölgy falán azonban a síek rendszerint lecsatolandók.

A Poprádi tavi menedékháztól gondozott gyalogút visz a Menguszfalvi völgy belsejébe. 20 percnyi gyaloglás után az út kettéágazik s balra a Hincótavakhoz, jobbra pedig a Békástavakhoz vezet. Az utóbbi ösvényt követjük, amely a Békástavak magas tófala alá kanyarig s ezen nagy szerpentinekben kapaszkodik felfelé. Elhaladunk a néhai Wachter Jenő emlékére állított márványtábla mellett, amely hatalmas sziklatömbbe van beléerősítve. Pár lépéssel az emléktábla mögött belepünk a Békástavak katlanába. (A Poprádi tótól 11/4 ó.). Az ösvény a tavak jobbpartján, magasan felettük visz a völgyben befelé. Ehaladunk egy szép vízeses alatt, amely a jobbra felettünk nyíló Hunfalvyvölgy meredek sziklás völgytalan ömlik alá. Kevessel utána az ösvény jobbra kanyarodva, nekivisz a völgyfalnak, amelyet szerpentineknen győz le. Felette bejutunk a Hunfalvyvölgynek sivár, törmelékes-havas katlanába, amely mérsékelt emelkedéssel húzódik fel a völgyzárlatot képező Hunfalvyhágónak széles nyílása felé. Az ösvény a kattan baloldalán halad tovább s több hómezőt keresztezve; vegül az eléggé meredek törmeléklejtőn néhány nagy szerpentinben telkapaszkodik a Hunfalvyhágóhoz. (A Poprádi tótól 21/2 ó.)

2. Lemenet a Csehtavi- és Poduplaszki völgybe (keletre).
Igen könnyű, de fárasztó.
Télen: Szintén lehetséges. A hágó alatti lejtő lavinaveszélyes. Sem ezen, sem a csehtavi völgy tófalán a síek nem használhatók.

A Hunfalvyhágón rendszerint egy hóerkély fekszik, amely a Csehtavi völgy felé kihajlik. Fentről úgy látszik, mintha alatta mélység lenne. Azonban csak néhány lépest kell balra (a Tengerszemcsúcs irányában) tennünk s látjuk, hogy kezdve a hágó magasságától egészen a völgy aljáig, törmelékkel fedett lejtőből áll a hágó keleti oldala. Az ezen - gyengén jobbra hajolva - végig lehúzódó, mozgó törmelékkel fedett, sekély szakadékban megyünk le. Alább hólejtők következnek, amelyek alatt elérjük az omladékkal kitöltött sivár felső völgykatlant. Ebben kitelé tartva, csakhamar a Jegestónál állunk (11/4 ó.). A tónak jobbról is, balról is sajátos módon függőleges falakból állanak a partjai. Ezért a tavat kissé magasabban kell megkerülnünk. Néhány táblás sziklalépcsőn felmászunk a tó felett jobbra (délre) levő magasabb fűterraszra s ezen járjuk körül a tavat. A tó mögött a patak mentén le a törpefenyő által körülvett Csehtóhoz (1/2 ó.), amelyet jobbpartján megkerülünk. A tó túlsó végén élesen jobbra fordulunk s átmenve a buja fűvel benőtt tisztáson, annak túlsó szélén ráakadunk a rejtett vadászösvényre, mely szerpentinekben levisz az igen magas és meredek tófalon a Poduplaszki völgybe (az ösvény nélkül bajosan lehetne lejutni a tófalon). Az ösvény sűrű erdőben visz alá, majd a völgy aljába érve, átkel a patakon, amelynek jobUpartján pár percig lefelé tartva, kijutunk Pod Viszoka tisztására (1/2 ó.). - A Poduplaszki völgyben tovább kifelé: lásd 90. fej. 2 alatt.