140. Molnár (2168 m).

A Nagy Békáscsúcsból keletre kiágazó gerinc a széles Molnárhágóhoz lejt, amely után mindinkább északra kanyarodva a Molnár csúcsát alkotja. A Molnár a Poduplaszki Békástavak völgyét választja el a Poduplaszki fővölgytől és a Csehtó katlanától. Északi gerincének alsó nyúlványa a Berkenyés nevet viseli. A Molnárnak a Poduplaszki völgy felé letörő függélyes fala a Tátra jellegzetes látványosságai közé tartozik. Központi helyzeténél fogva gyönyörű kilátás nyílik róla az alatta elterülő völgyek környezetére. Különösen a Középhegységtől nagy ívben a Tengerszemcsúcsig terjedő hegyvonulat, amely felénk fordított falaival egyetlen, összefüggő hosszú bástyafalnak tűnik, egyedülálló hatalmas látványt nyújt.
Első ismert megmászója: dr. A. Danysz, ifj. J. Wala vezetővel 1892 körül.

1. A Poduplaszki Békástavak katlanából (nyugatról).
Könnyű.
Télen: (megjegyzés nélkül)

A Felső Békástótól (139. fej. 1) a csúcs nyugati oldalának fordulunk s felfelé tartva, a már messziről szembeötlő táblához jutunk. Jobbról könnyen fel reá. Innen helyenként meredeken a gerinchez felhúzódó szakadék füves baloldalán; a szakadék első elágazásánál balra fordulunk s feljutva a gerincre - amelyet a csúcstól kissé délnyugatra érünk el - ezen balra csakhamar elérjük a csúcsot (a tótól 11/2 ó.).
(Dr. M. Beynarowicz és M. Karłowicz 1907 VII. 18.)

2. Délnyugati gerinc (a Molnárhágóból).
Könnyű.
Télen: (megjegyzés nélkül)

Az átkelési pontul szolgáló gerincnyílásból több kisebb bütykön át egy toronyhoz, ahol a gerinc élesen balra kanyarodik. (Az e toronyból a Csehtó felé kiágazó bordán egy szép, nagy torony.) A torony alatt balra áthaladva, az erősen emelkedő gerinc jobboldalán füvön felmegyünk a következő gerinckiemelkedés és a jobbra kiugró hatalmas torony közötti nyergecskére. Innen füves hát visz tovább fel a gerinc egy púpjához. Ennek túloldali éles gerincletörésén nem könnyű lemászás. Ezután egy darabig még éles tarajként húzódik tovább a gerinc, majd mindinkább füves-tömbös, széles hátba menve át visz a csúcshoz. Utolsó részében a füves hátból alacsony sziklataraj ugrik ki. Eleinte a taraj baloldalán megyünk, majd - átkerülve a gerincen - ennek jobboldalán füvön érjük el a csúcsot (1 ó.).
(Dr. M. Beynarowicz és M. Karłowicz 1907 VII. 18.)

3. A Csehtótól (délkeletről).
Igen könnyű.

A Csehtótól (132. fej. 2) mindenekelőtt a tótól északkeletre emelkedő jellegzetes, boglyaalakú füves dombra (1725 m). Erről - ÉNy irányban - egy törpefenyővel benőtt, kétoldalt szakadékok által elhatárolt hát visz gyenge emelkedéssel a Molnárnak. Fentebb a hát beleolvad a hegytömegbe. Innen a meredek füves lejtőn (ennek bal szélén egy vízmosás húzódik fel, amely folytatása a hátat balról határoló szakadéknak) gyengén jobbra tartva, egyenesen a csúcsra jutunk. (A Csehtótól 13/4 ó.)

4. Keleti gerinc (a Poduplaszki völgyből).
Helyenként meglehetős nehéz és kitett, hosszú és megerőltető, tájilag igen szép túra.

A Molnár kelet felé egy tornyokkal díszített oldalgerincet bocsát ki magából, amely alább kb. 300 m magas, közel függélyes, falszerű pillérben szakad le a Poduplaszki völgybe. Ezen óriási falpillér és a Molnár keleti falának tőle északabbra levő részlete közt egy északra tekintő nagy, mély szakadék húzódik fel a keleti gerincnek a falpillér tetejéből kiinduló kezdetéhez.
A Poduplaszki völgyben befelé vezető kocsiútról (90. fej. 2) az 1224 m híd előtt jobbra letérve, a Molnár falletörései alá felhúzódó bozótos, törmelékes lejtőn felmegyünk az említett szakadék bejáratához. Ezután a szakadékban addig a fallépcsőig megyünk fel, amely alatt a szakadék balra kanyarodik s utána két ágra szakad. A bal szakadékág a keleti gerinc ama csorbájához húzódik fel, amely a gerincnek a völgy felé legmesszebb előretölt I. tornya és II. tornya között fekszik. E szakadékágat - nagy tömbökön - addig követjük, ahol egy magas, sima lépcsőt alkot, amelyen víz folyik alá. Néhány méterrel alatta a szakadékot balról kísérő borda meredek szikláinak fordulunk és ezeken eleinte rézsút balra, majd jobbra emelkedve, végül kijutunk e bordának törpefenyővel benőtt élére. E bordát - folyton annak baloldálában tartva magunkat - addig követjük, mígnem jelentékenyen meredekebbé válik. Innen rézsút jobbra visszatérünk az előbb említett bal szakadékába, amely itt meredek vályút alkot. Ezt közvetlen sötét áthajlása felett érjük el, Eleinte a vályú táblás medrében majd bal oldalán füves lépcsőkön, ahol pedig a vályú kettéágazik, a két ág közötti bordán fel. Végül rézsút balra tartva, füves-sziklás. terepben elérjük a keleti gerincnek közvetleniil a 300 méteres letörés teteében emelkedő tornyocskájától közvetlen nyugatra fekvő csorbát. (E csorbából éleinte a gerinctől jobbra, majd magán az élen felmászhatunk a tornyocskára.]
A gerincen nyugatra fordulunk s a legközelebbi gerincfogat balról megkerülve jutunk a mögötte levő csorbába. Innen a gerincnek eleinte nagyon, majd kevésbbé meredek élén fel annak függélyes, járhatatlan felszökése alá és ezt füves terepben ívben jobbról megkerülve, újból vissza a gerincre, amelyen még 30 métert kapaszkodva tömbökön felfelé, elérjük az I. tornyot (1825 m). A gerincen, vagy a tőle balra húzódó vályúban le a torony mögötti csorbába. (Ehhez torkollik az északról feljövő szakadéknak bal ága.) A következő, hatalmas II. torony magas és rendkívül meredek fallal szökik fel a csorba felett. A csorbából a fal mentén rézsút jobbra emelkedő, törpefenyős padon egy lépcsőfokhoz, ahonnan balra egy szögellés indul ki. Innen 15 m magas, függélyes kéményben egyenesen fel a faltól elvált sziklatömbhöz, ettől vízszintes, füves párkányon oldalmenet jobbra a falsarokhoz, amely mögött füves-sziklás lapcsők balra felvisznek a gerinc magaslatára s ezen könnyen a II. toronyra. Innen balra az éles gerinctől (ezen érdekes sziklaablak) füves, ferde szögellésben egy darabig lefelé, azután jobbra fordulva, a rézsút balra felvezető vályúban fel a III. torony és a gerincnek legmagasabb és legjelentékenyebb IV. tornya közötti csorbához. [E csorbából könnyen fel a tőle keletre emelkedő, jelentéktelen III. toronyra.]
A csorba feletti néhány méteres gerincfelszökést jobbról megkerülve, a törékeny kőzetű gerincen tovább ama helyig, ahol egy zergepad húzódik keresztben. Ezen néhány lépést balra, azután eleinte a füves gerincen, majd a baloldalán húzódó hosszú, füves vályúban fel a IV. torony végső felszökésének tövében fekvő csorbára. Innen füves padkán és jobbra emelkedő táblán a felszökés jobboldalában levő párkányhoz, amélyről egy falacskán, majd egy kitett szegélyen rézsút balra egy nagy tömbhöz mászunk. Füves horpadásban tovább, azután rövid repedésben fel egy füves térségre. Erről hajlott táblákon a függélyes fal alatti lépcsőfokra, ahonnan - kissé ereszkedve - egy törpefenyős padhoz traverzálunk kí, amely egy rézsút balra emelkedő füves-sziklás párkányba megy át, amely kivisz a torony délkeleti oldalába. Ebben füves-sziklás terepben fel, egyenest a IV. torony tetejére. Erről meredek fűlépcsőkön le a mögötte levő csorbába, amely felett járhatatlan felszökés emelkedik, amely már a Molnár tulajdonképem faltömegéhez tartozik. (A keleti gerinc itt beleolvad a faltömegbe.) A csorbából - a fal alatt ereszkedő zergepadon - balra, azután rézsút balra emelkedő szökellésben a falban levő bordára. A terep innen tagozottabbá válik és több irányban járható. A borda baloldalán egy ellaposodó vályúban, azután füves-sziklás terepben balra a következő bordához, amely jobbról határolja a Csehtó felett letörő, hatalmas szakadékot és ezen a füves-sziklás bordán egyenest fel a Molnár csúcsára (7 ó.).
(J. Humpola és dr. M. ¦wierz, 1924 VII. 14.)

5. Északi gerinc (a Berkenyéscsorbából).
Helyenként kissé nehéz, érdektelen, de folyton szép kilátással jutalmazó túra.

A Molnár hosszú északi gerince egy kevéssé tagozott felső és egy vad toronysorból álló alsó részre oszlik. Ezt a tornyokkal megrakott alsó szakaszt, az ú. n. Berkenyést (141. fej.) a Berkenyéscsorba különíti el a hozzácsatlakozó felső gerincfolytatástól, a Molnár tulajdonképeni északi gerincétől. A Berkenyés főtornyától délre felevő Berkenyéscsorbát a Poduplaszki Békástavak völgyéből. (139. fej. 1) - még az Alsó Békástó tófala alól - egy füves folyosóban érjük el.
A csorbából a gerinc (amilyet a Poduplaszki völgy oldalán meredek letörések, a Békástavak völgyének oldalán ellenben menedékesebb fűlejtök kísérnek) törékeny lépcsőkkel emelkedik a Molnár felé s akár a gerincen, akár annak jobboldalán haladhatunk. Fentebb a sziklák szilárdabbá, a lépcsők magasabbakká válnak. A keskenyedő gerincen egy toronyra jutunk (11/4 ó.), amelyről túloldalt rövid lebocsátkozás a mögötte levő csorbába visz le. Innen meredeken fel egy karcsú, tuskóalakú toronyra (1/4 ó.), amely után a gyengén lépcsőzött gerinchát több púpon át a csúcsra vezet fel (1/4 ó.).
(Grósz A. és Hefty Gy. A., 1914 VIII. 27.)