164. Hlinszkatorony (2334 m).

A Hlinszkatorony minden oldalról meredeken feltörő szép sziklaorma északi sarokpontját képezi a hatalmas, soktornyú Bástyagerincnek, amely a Kriváncsoport főgerincéből ebben a csúcsban ágazik ki dél felé. A Bástyagerincben hozzá legközelebb eső orom a tőle délre fekvő Zergetavi tornyok csoportja, amelytől a magasan fekvő Bástyacsorba választja el. Északkelet felől a Koprovahágóról emelkedik hozzá a gerinc, amelyből fele úton a kis Koprovatorony nő ki, ez utóbbi és a Hlinszkatorony között a keskeny Hlinszkacsorba vágódván bele a gerincbe. A csúcsából nyugatra húzódó gerincben a Mlinicahágó választja el a Csorbai csúcstól. Az 1:25000 katonai térképen a Hlinszkatorony tévesen Hátsó Bástyának van elnevezve, holott e név a Bástyagerincnek a Sátán és a Hlinszkatorony között fekvő egyik ormát illeti. A Hlinszkatoronyról, amelynek lábainál a Menguszfalvi-, Mlinica- és Hlinszkavölgyek terülnek el, gyönyörű kilátás nyílik.
Első megmászói: G. Dyhrenfurth és H. Rumpelt 197 június 13-án.

1. Nyugati gerinc (a Mlinicahágóból).
Télen: Megjegyzés nélkül.

A Mlinicahágóból folyvást a gerincen maradva, szép mászás után minden különösebb nehézség nélkül érjük el a csúcsot (1/2 ó.).
(Dr. A. Martin és K. Planck, 1908 VI. 13.)

2. Délnyugati fal (a Mlinicavölgyből).
Könnyű.

A Felső Zergetótól (176. fej. 1) omladékon, majd aprószemű törmeléken a csúcs tövébe. Beszállás a Csorbai csúcs félé néző vízmosás fekete szikláinál; ezeken felkapaszkodva, a csúcs délnyugati oldalát keresztül-kasul szövő fűpadokon emelkedünk a magasba és inkább a lejtő bal térfelében maradva, nehézség nélkül jutunk fel 1/2-3/4 óra alatt a tetőre.
(Hefty Gy. A, és Schweickhart O., 1911 VII. 3.)

3. Déli gerinc (a Béstyacsorbából).
Könnyű.
Télen: Nem nagyon jeges sziklák mellett.

A gerinc közvetlenül a csorba felett megbízhatatlan, zsindelyszerűen rétegezett sziklálckai kezdődik. Ezeken a mlinicavölgyi oldalon felkapaszkodva, fentebb követjük a füves gerincet egy függélyesen felszökő szikfalépcsőig, amelyet keskeny hasadék repeszt végig. A sziklalépcsőt könnyebben balról füves padokon megkerülve, felette ismét rátérünk a gerincre, amely tovább már nehézség nélkül visz fel a csúcsra (1/2 ó.).
(G. Dyhrenfurth és H. Rumpelt 1907 VI. 13.)

4. Keleti fal (a Menguszfalvi völgyből).
Kissé nehéz és a meredek füves terep miatt kellemetlen mászás.

A Menguszfalvi völgy ösvényén a Hincótóhoz vezető útelágazásig, honnan az utóbbinak ösvényét követjük rövid darabig, majd balra letérünk róla s úttalanul ama mellékvölgyecskenek tartunk, amelyet a Bástyagerinc hátsó tornyai és a Hincótó tófalának a völgybe tolódó előkúpja fognak közre. Ebben a völgyecskében a Hlinszkatorony keleti falának tövébe.
Beszállás ott, ahol a keleti fal sziklái a legmélyebben lenyúlnak a törmelékbe. Kezdetben könnyű sziklalépcsőkön fel egy nagy sziklaletörés alá, amelyet füves párkányon megkerülve, a Bástyacsorba (balkézt eső) szakadékja fölött igen meredek füves terepben folytatjuk kb. 15 percig felfelé az útunkat. Ezután jobbra traverzálunk, majd ismét a csúcs irányában kapaszkodunk felfelé füves sziklapárkányokon. Egy széles sziklafolyosóba érve, ebben könnyen fel a közvetlenül a csúcs alatt fekvő sziklarészletekig, melyeknek nem könnyű átmászása után a csúcsra érünk. (A beszállástól 11/2 ó.)
(Kienast F. ifj. Spitzkopf P. vezetővel 1910 VIII. 31.)

5. Északkeleti gerinc (a Hlinszkacsorbából).
Meglehetős nehéz. Törékeny kőzet.

Az északkeleti gerinc bejárásánál célszerűbb nem a Hlinszkacsorbából, hanem a Koprovahágó déli nyílásából kiindulni, amely esetben a Koprovatorony előzetes átmászásával jutunk el a Hlinszkacsorbába (1/2 ó.).
A Hlinszkacsorbából kezdetben ferdén jobbra, azután vissza a gerinc élére és a Menguszfalvi völgy oldalán meredeken fel. A gerincet újból keresztezzük a hlinszkavölgyi oldalra, ahol egy sekély vályúban nehézség nélkül megyünk fel, míg meredek sziklák alá nem érünk. Alattuk rézsút balra fel egy füves padra s ezen tovább felmenve (a menguszfalvi oldalon) egy hatalmas, széles kémény tövébe jutunk. Néhány lépést tovább, ahol feljebb egy jobbrahajló ferde hasadékban lehetősége nyílik a fal átmászásának. Ennek segélyével (legnehezebb hely) egy kényelmes odúba jutunk. Ezt a falon balra elhagyva, jól járható terepre jutunk, amelyben néhány lépést jobbra lemegyünk a nagy kéménynek felső vége alatt. Ezen a helyen a gerincet keresztezzük a Hlinszkavölgy oldalára s a gerincnek folyton az innenső oldalán tartva magunkat, csakhamar elérjük a tetőélt s ezen a csúcsot (11/2 ó.).
(Lemenetben: Dr. A. Martin és K. Planck, 1908 VI. 13.)
(Felmenetben: Komarnicki R., R. Kordys és J. Ma¶lanka 1910 VII. 28.)

6. Északi fal (a Hlinszkavölgyből).
Kissé nehéz és elég érdekes.

A Poprádi tótól a Koprovahágóra (161. fej. 1), amelyről a Hlinszkavölgy felé csak keveset lebocsátkozva, ennek legfelsőbb omladéklejtőin áttraverzálunk a fal alá (21/2 ó.).
Közvetlenül az északi fal alapletörései felett a fal teljes szélességében mégközelítőleg vízszintesen egy párkányrendszer vonul végig. Nyugatra a fal a Csorbai csúcséval olvad össze, kelet felé ellenben a Hlinszkacsorbából a Hlinszkavölgylbe lehúzódó hószakadék határolja. Az alsó, sima és függőleges falgyűrű megkerülése céljából eleinte ebben a hószakadékban kb. 50 m-t megyünk fel, míg jobbra, a Hlinszkatorony faltömegébe egy egész kicsiny, vályúszerű beszögellés nyílik. Itt beszállás a sziklákba. (A Koprovahágóról ide úgy is juthatunk, hogy a Koprovatornyon át a Hlinszkacsorbába mászunk s az erről a Hlinszkavölgybe lehúzódó hószakadékban lemegyünk a beszálláshoz.) A beszögellésből sima, de jól lépcsőzött sziklán néhány métert egyenesen fel, azután füves sziklalépcsőkön ferdén jobbra fel a vályút jobbról határoló bordára. Erről nem messze jobbra fent, a következő bordában egy kis nyerget veszünk észre, amelyhez egy mérsékelten emelkedő széles fűpárkány visz fel. (E párkány már a fal teljes széltében végigvonuló párkányrendszerhez tartozik.) A nyeregből törmelékfedett párkányokon - nagyjában vízszintesen - tovább jobbra. Két további, kevéssé előlépő borda keresztezése után egy ferdén balra felhúzódó, szakadékszerű horpadáshoz érünk, amelyet jobbról egy simafalú, fent toronyszerű sziklaalakulatokkal koronázott borda kísér. Itt - a horpadás elején - egy élesen balra (keletre) húzódó s gyengén emelkedő kényelmes párkány kezdődik, amely egy messze balra fekvő, jellegzetes bordához vezet s ezt egy törmelékes térségnél éri el. Még kb. 20 méterrel innen e bordától, egy élesen jobbra felvezető, keskeny szegély segélyével a jobboldali alacsony fallépcsőn át fel a fentemlített szakadékszerű horpadásba. Ez egy egész sziklavályúrendszert alkot, amely - könnyen járhatóan ferdén balra vezet fel. Ahol a vályúk a baloldali bordához közelednek, keveset jobbra áttraverzálunk egy keskenyebb és meredekebb vályúhoz, amely egyenesen egy vöröses, toronyszerű sziklafejnek visz fel. Kevéssel ez alatt ismét kissé jobbra térünk a kevésbbé meredek, felső sziklarészletekre és ezeken egyenesen felkapaszkodva, a nyugati gerincet közvetlenül jobbra érjük el attól a ponttól, ahol a csúcs tetőélébe beletorkollik (a beszállástól 11/4 ó.).
(Dr. Komarnicki Gy. 1911 VI. 26.)