184. Szoliszkótornyok.

A Nagy Szoliszkótól délre, a hosszú Szoliszkógerinc (lásd 183. fej. bevezetését) közepetáján szorosan egymás mellett két szép torony emelkedik: a Nagy Szoliszkóhoz közelebb eső északi Hátsó Szoliszkótorony (kb. 2350 m) és a déli Elülső Szoliszkótorony (kb. 2342 m), amelyet a Szoliszkócsorba választ el a Kis Szoliszkótól.
A tornyokon szép mászásra nyílik alkalom; magukban azonban nem igen szokás e tornyokat felkeresni, hanem ezeket rendszerint az egész Szoliszkógerinc bejárása kapcsán ejtik útba (lásd 183. fej. 5 alatti jegyzetet).
Első megmászóik: G. Dyhrenfurth és H. Rumpelt 1906 június 10-én.

I. Hátsó Szoliszkótorony (kb. 2350 m).

1. Északi gerinc.
Kissé nehéz, szép mászás.

A toronytól északra fekvő gerinccsorbából (183. fej. 5) a torony falában néhány métert jobbra traverzálunk, azután egy gyengyén balra emelkedő vályúban szép, de nem nehéz mászással fel a gerincélre és ezen könnyen a toronyra (1/2 ó.).
(G. Dyhrenfurth és H. Rumpelt 1906 VI. 10.)

2. Déli gerinc (lemenetben).
Szép, meredek, meglehetős nehéz mászás.

A csúcsról mindjárt egy meredek fallépcsőn le, amelyet jó szegélyek tagolnak. Utána még egy ferde tábla, amelyet egy repedés szel végig s alatta egy jó állást nyújtó füves térség. Innen balfelől tömbökön egyenesen le, egy táblán át néhány lépés oldalmenet a Furkotavölgy irányában és le az utolsó háromméteres falacskához, amelyen kinyújtózkodva, lenn állunk a Hátsó és Elülső Szoliszkótorony körötti keskeny gerinccsorbában (1/2 ó.),
A csorbából - az innen lehúzódó folyosóban, vagy az ezt jobbról kísérő füves-sziklás terepben - könnyű leereszkedés a Furkotavölgybe (1/2 ó.).
(G. Dyhrenfurth és H. Rumpelt 1906 VI. 10.)

3. Nyugati fal (lemenetben).
Meglehetős nehéz.

A csúcsról meredek vályúban le DNy felé egy nagyobb fűpadra (nagy tömbön kötélgyűrű). Köröskörül táblás letörések. A tömbtől északra nyíló kis kéményben kötélen le, azután ugyncsak kötélen ferdén balra le a tömb esésvonalába (15 m). Tovább lehajló táblájú bordán, majd meredek, töredezett kőzeten és füvön igen kényesen balfelé. Ahol a lejtő enyhül, be a két Szoliszkótorony közötti szakadékba és ebben végig le a Furkotavölgybe (13/4 ó.).
(Hefty Gy. A. és Rokfalusy L. 1913 III. 25.)

II. Elülső Szoliszkótorony (kb. 2342 m).

1. Északi gerinc.
Meglehetős nehéz és érdekes mászás.

A Hátsó és Elülső Szoliszkótorony közötti csorbából (lásd I. 2 alatt) eleinte 6 métert könnyen fel. Utána igen meredek és éles felszökés (könnyebb jobbról megkerülni). Felette a baloldali rövid repedésben fel a kőtömbre. Innen rövid oldalmenet balra a keskeny fűsávon s erről a hajlott kőlapon fel a gerincre. Egy függőlegesen felszökő gerincfogat az alagútszerű hasadék mentén jobbra megkerülünk. (Igen soványak egyenesen átbújhatnak a hasadékon.) Mindjárt utána egy keskeny bemetszésen átterpeszkedve, a vízszintes élen a csúcsra jutunk (3/4 ó.).
(G. Dyhrenfurth és H. Rumpelt 1906 VI. 10.)

2. Keleti fal (a Mlinicavölgylből).
A helyenként igen meredek füves kőzet miatt kellemetlen mászás; a végfal átmászása igen nehéz.

A Szkoktótól (176. fej. 1) még rövid ideig a völgylben befelé, azután balra fel a Szoliszkóvonulatnak tövében elterülő terjedelmes törmelékterraszra, amely magasan a völgy színe felett fekszik. Ebből a törmelékterraszból nő ki az Elülső Szoliszkótorony keleti fala.
A kb. 250 m magas falnak közepe kétoldalt járhatatlan leomlások által közrefogva domborodik ki kelet felé. Beszállás a fal legmélyebb pontján, könnyen járható sziklafokokon. Ezeken kb. 45 métert emelkedve, a fal egész szélében harántul húzódó áthajlás alá érünk, amelynek tövében vízszintes oldalmenettel balra a fal széléig térünk ki. Itt a fal peremén 30 métert menve felfelé, egy a fal leomlásai közé jobbra felvivő rövid vályúba szállunk. Egy kötélhossz után a vályú zsindelyesen rétegzett táblái miatt, nem követhető tovább, miért is szellős oldalmenettel körüljárjuk a vályút jobbról határoló letörést, amelynek sarkán túl füves lépcsőkre jutva, jól járható terepen haladunk tovább a fal közepén látható roskatag fehéres kövekig. Valamivel ezeken túl néhány métert balra tartva; egy jobbra vivő párkányra jutunk, amelyen a fal jobb pereméig rézsútozunk át. Innen ismét halra tartunk s egy elrepedt kő mögötti rövid hasadékon keresztül egy kisebb letörés fölé jutva, a kínálkozó keskeny fűpárkányokon teszünk meg egy szerpentint balról jobbra. Azután egy halovány kőzetű falrészleten még egy szerpentinben kanyarodunk fel a függélyes végfal alá. Itt egy kis párkányon a legsimább falrészletek alatt balra traverzálunk a szintén közel függőleges, de némileg tagozott letörésekig. Végül ezeken igen nehezen zsinóregyenesen tel a csúcskorona gerincére, amelyre a legmagasabb pontól mintegy 35 méterrel délre bukkanunk ki. (A beszállastól 21/2 ó.)
(Grósz A. és Wawrek A. 1920 IX. 24.)

3. Déli gerinc (lemenet a Szoliszkócsorbába).
Kissé nehéz.

A torony csúcspontjától jó darabig közel vízszintesen húzódik tovább a gerinc, majd igen élesen, meredek lépcsőkben esik alá. (Jobbfelé, a felnyúló fűlejtőn könnyebben megkerülhető.) Végül - már kevéssel a Szoliszkócsorba felett - két igen karcsú sziklatű nő ki a gerincből. Az első előtt levő bemetszésből a baloldalon egy meredek kéményben 10 m kötélleereszkedés (felfelé is átmászható), azután a sziklatűn tövében jobbra vissza a gerincre, amely innen széles, füves lépcsőkben lejt a Szoliszkócsorbáig (1 ó.).
(G. Dyhrenfurth és H. Rumpelt 190 VI. 10.)

4. Nyugati fal (a Furkotavölgyből).
Végső részében nehéz.

A falban két nagyobb borda lép elő. Az egyik a csúcs esésvonalában fekszik, a másik a torony déli gerincéről indul ki. E két borda között visz az út.
Az Alsó Wahlenbergtó tófaláról (188. fej. 1.) - a nem szorosan a torony faltöréséhez tartozó legalsóbb letörések kikerülése végett - ama folyosóban kezdjük meg a mászást, amely a Hátsó és Elülső Szoliszkótorony közötti csorbához húzódik fel. E folyosó torkolatától jobbra tartva, ama vályúban folytatjuk utunkat, amely az említett két borda között egészen a kb. 50-60 m magas zárófal alá visz fel. Eddig a mászás könnyű. A vályú felső végétől a 65-70o hajlású, meglehetősen rosszul rétegezett zárófalon nehéz mászásban fel a déli gerincre, amelynek magaslatát egy kis csorbában, kb. 12 méternyire a csúcstól érjük el.
(Grósz A. és Wiegandt A., 1921 V. 26.)