196. Sparahágó (2176 m).

A Sparahágó a Kriván és a Krátka között fekszik. A Handelvölgyből a Nefcervölgybe szolgál átjáróul. A Sparahágó jellegzetességét egy tölcsérszerű hasadék képezi, amely közvetlenül a gerinc magaslata alatt, hasonlóan egy igen meredek kürtőhöz, áttöri a gerinc falát. Az alagútnak felső nyílása a Handelvölgy, alsó nyílása pedig a Nefcervölgy oldalán fekszik, úgy hogy a lefelé hajló résen át lepillanthatunk a Nefcervölgynek a hágó alá húzódó meredek omladéklejtőire. A hágónak a gerincélben fekvő nyerge még vagy 10 méterrel fekszik magasabban a tölcsér felső nyílásánál.
Az első ismert átkelés a hágón: Dr. E. Janota és társai 1867 szeptember 9-én.

1. A Handelvölgyből (délről).
Könnyű, de utolsó részében óvatosságot igénylő út.
Télen: Sível a hágó alatti rövid lejtő aljáig.

A Handelvölgyben a 197. fej. 1 alatt leírt írton a Zöldtó tófala alatt elterülő tágas völgyterraszig. Innen a tölgyben egyenesen tovább - a tófalon erősebb emelkedéssel - a völgy leghátsóbb katlanában fekvő Zöldtóhoz (2026 m; Csorbatóról 31/4 ó.). A Zöldtavat batról megkerüljük, azután omladékon ama fűlejtőnek tartunk, amely a hágótól lehúzódó keskeny szakadék (vízmosás) mellett balra fekszik. A fűlejtőn felmenve egyenesen a tölcsér nyitásához érünk. Szorosan jobbra a lyuk mellett, homokos párkányokon felkapaszkodunk a háló tarajára.

2. A Nefcervölgyből (északról).
Kissé nehéz.

A Nefcervölgynek a Nefcervízesés feletti - felső - terraszáról (188. fej. 2) csak rövid ideig követjük még a völgy főágát, azután rátérünk arra az igen széles, de felfelé mindinkább keskenyedő omladéklejtőre, amely - a völgy főágától jobbra - a Kriván falletörései és a Krátkának a völgy felé előugró északi nyúlványa között a Sparahágó alanti falak közé csúcsosodik ki. E törmeléklejtőnek épp a csúcsára torkollik a Sparahágó tölcsérének alsó nyílása. Közvetlenül balra a tölcsér nyílásától, a falban balra emelkedő sekély vályúban fel egy közel a hágó alatt kiugró bordára. Ezen keveset fel, azután padokon még egy keveset zeg-zugban felkapaszkodva, végül vízszintes, keskeny sziklapárkányon néhány métert jobbra betraverzálunk a hágóba.
(A nefcervölgyi kunyhótól 21/2 ó.)

[Egyenest a tölcséren át.
A tölcsér alsó (nefcervölgyi) nyílásától a tölcsér baloldali falán igen meredeken fel. A tölcsér felső részében levő áthajlás legyőzése igen nehéz. Ezután törmelékkel fedett táblákon már könnyebben fel a tölcsér felső nyílásához. A tölcsér teljes hossza kb. 18 m.
(J. Barwiński, M. Dudryk és M. Lerski, 1908. VIII. 27.)
Nehéz mászás, gyakorlati jelentősége nincs.]