208. Zawory (1879 m).

A Gladkiból délnyugati irányban kiágazó, a Krizsnó-Kopa csoportjához átvezető oldalgerincben, ennek mindjárt a kezdétén - a Gladki (ÉK) és a Tichahegy (DNy) között - fekszik a Zawory széles füves nyerge. A szomszédos hágókkal kapcsolatban gyakran használt, igen könnyű átjáró.

1. A Koprovavölgyből (délről).
Télen: Végig sível.

Podbanszkóról a 202. fej. 1 alatt leírt úton a Koprovavölgybe, ennek 1492 m magasságban fekvő tisztásáig (31/2 ó.). Itt az ösvény kettéágazik: egyenes (jobb) folytatása a Szmrecsini völgybe vezet, míg a Zaworyhágó ösvénye balra felkanyarodik a törpefenyővel borított elég meredék északi völgylejtőre, amelyen szerpentinekben visz fel a kicsiny Kolbenheyertónak magasan a Koprovavölgy alja felett fekvő katlanába (3/4 ó.). Innen füves lejtőn 20-25 p. alatt elérjük a katlan zárlatában fekvő Zawory széles nyergét.

2. A Tichavölgyből (északról).

Podbanszkóról a 202. fej. 1 alatt leírt úton a Koprovapataknak a Tichavölgy bejáratánál fekvő nagy hídjához (1/2 ó.). A Tichavölgybe vezető út itt balra átvisz a hídon (mindjárt a híd után útelágazás jobbra a Krizsnóvölgybe, lásd 209. fej. 1) s folyton a Tichavölgy aljában, a Tichapatak mentén vezet tova. Az alig észrevehetőn emelkedő völgy kb. 2 órányira a hídtól - az északi völgylejtőből előugró Jávorszikla tövében - közel derékszögben kettéágazik. A balra (nyugatra) nyíló völgyág a Tomanovavölgy. Az egyenesen folytatódó fővölgyben haladunk tovább, amely eddigi északi irányából keletre, majd délkeletre kanyarodik el. Legfelsőbb szakaszában a völgy lépcsőzetesen emelkedik a völgyzárlathoz; amely végül balra (északkeletre) elkanyarodó tágas, szelíd katlanban végződik (lengy. Dolina Wierchcicha; 2 ó.). Innen a füves lejtőn - végül a Liljowe felől jövő ösvény felhasználásával - déli irányban fel a Zaworynak közeli széles nyergéhez. (1/4 ó.).

3. A Liljowehágóról.

A Liljoweről az ösvény a Tichavölgybe ereszkedő hegyoldalban egyideig rézsút balra (délkeleti irányban) visz lefelé, azután magasan a Tichavölgy színe felett átvág a keleti völgyoldalban s elhaladva a magasan fekvő kicsiny Walentkowavölgy katlana alatt, a Walentkowának erősen kiugró nyugati gerincnyúlványára vezet, melyet kb. 1975 m maiasságban keresztez, azután tovább is a hegyoldalban kanyarogva, déli irányban átvisz a Zaworyra (11/4 ó.),
Télen: A nyári út - lavinaveszélyfolytán - nem járható. A Liljoweről le kell bocsátkozni a Tichavölgy aljáig s innen - tovább mint 2 alatt - ismét fel a Zaworyra. Végig sível.

4. A Gladkihágóról

gyengén ereszkedő ösvény vág át a Gladky nyugati oldalában - DNy irányban - a Zaworyhoz (1/4 ó.).
Télen: Lavinaveszély elkerülése végett célszerűbb nem a nyári út nívójában maradni, hanem a Gladkihágóról keveset leereszkedni a Dolina Wiechcichába és ebből megint felmenni a Zaworyhoz. Végig sível.