217. Zawrat (2158 m).

Nyugatról a szélestömegű ¦winica (illetőleg a ¦winica keleti gerincének utolsó tornya a Zawrattorony), keletről pedig a Mały Kozi Wierch által közrefogva fekszik a Lengyel Tátra hegysorának legsűrűbben járt hágója, a Zawrat. E hegyvonulat legkényelmesebb átjárója lévén, fő közlekedési útvonalául szolgál a Zakopaneból a hegyeken át a Lengyel Öttó völgyébe. illetőleg a Halastóhoz igyekvőknek. Déli oldalán a Lengyel Öttó völgye, északra pedig a Czarny Staw G±sienicowy katlana terül el alatta.

[A hágót nyugátról határoló sima sziklafalon (a Zawrattorony falletörése) kis Szűzmária-szobor van elhelyezve.]

A Czarny Staw G±sienicowy hegykoszorúja

1. Orgonasípok. - 2. Pańszczyca-csorba. - 3. Granaty északi orma. - 4. Granaty középső orma. - 5. Granaty déli orma. - 6. Kozi Wierch. - 7. Kozie Czuby. - 8. Koziacsorba. - 9. Zamarła Turnia. - 11. Mały Kozi Wierch. - 12. A Zawrat fekvésének iránya (a hágó a képen el van fedve). - 13. Ko¶cielec.

1. A Lengyel Öttó völgyéből (délről).
Végig készített ösvény.
Télen: Végig sível. A Zadni Staw pod Kołem katlanának aljából a Zawrathoz felhúzódó lejtőn kis szerpentinekben egyenesen fel a hágóra. Lavinaveszélyes.

A Nagy tó (Wielki Staw) mellett álló menedékháztól az ösvény átkel a tó lefolyását képező patakon, azután a Nagy tó északnyugati oldalán - meglehetős magasan a tó partja felett - hosszú ideig DNy irányban visz egyenesen tovább, majd balról megkerülve a völgybe tolódó Koło (2104 m) sziklapúpjának nyúlványát, felkerül a völgynek egy magasabb terraszán fekvő Zadni Staw pod Kołem katlanába. Magasan a völgy színi felett visz az ösvény, a hegyoldalban a katlan északi hátterét képező Zawrat hálója felé, amelynek füves lejtőjén végül számos kanyarulattal kapaszkodik fel a hágóhoz (11/2 ó.).

2. A Czarny Staw G±sienicowy katlanából (északról).
Nem egész könnyű út, amennyiben az utolsó - biztosítékokkal ellátott - részlet gyakorlatot és szédületmentességet igényel.
Télen: sível a hágó alatti szakadék bejáratáig s tovább a szakadékban a hágóra.

A Hala G±sienicowától az ösvény egy keveset még a völgybe befelé (délre) vezet, azután - átkelve a Suchawoda patakján - balra elkanyarodik és a Kis Ko¶cielec nyúlványainak tövében (ennek keleti oldalán) átvisz a Czarny Staw G±sienicowy völgykatlanába, amelyben csakhamar a gyönyörű fekvésű Czarny Stawhoz jutunk (1620 m; 1/2 ó.). Az ösvény a tavat balról megkerülve, mögötte a völgykatlan jobboldalán - a völgyzárlat irányában - egy magasabban fekvő, kihalt völgylépcsőre svisz fel, amelyen a többnyire befagyott Zmarzły Staw (1797 m; 40 p.) fekszik. Ez balra marad tőlünk s a tovább is a völgy szélén vezető ösvényt követve, végül az innen már láthatóvá váló Zawrat hágóbemetszéséből lehúzódó szakadék bejáratához jutunk, amely a völgykatlannak egészen a jobboldali hátsó sarkában fekszik (40 p.). A szakadék baloldali sziklafalain (a Mały Kozi Wierch oldalán) - meglehetős magasan a szakadék alja felett - vasláncokkal, pántokkal és hágcsókkal igen sűrűn ellátott sziklaösvény visz meredeken fel. Kevéssel a hágó alatt jobbra belekerülünk a szakadéknak felső, kevésbbé meredek részébe, amelynek laza törmelékén felmegyünk a közeli hágó ra (25 p.).

[A hágóról lehúzódó, törmelékkel s hóval telt szakadékban szintén felmehetünk a hágóra. Ez azonban nem ajánlatos, mert eltekintve attól, hogy fárasztó és érdektelen, az esetleg felettünk járók által megmozdított kövek is veszélyeztetik a szakadékot. Ezzel pedig többnyire számolnunk kell, minthogy a hágó igen sűrűn járják.]