225. Granaty.

A Kozi Wierchtől északra elkanyarodó gerincben emelkedik a három púpszerű orommal bíró Granaty. A déli (Granat Zadni, kb. 2250 m), középső (Granat ¦rodkowy, kb. 2241 m) és északi (Granat Przedni, 2232 m) orom közül ugyan az utóbbi a legalacsonyabbik, azonban ez a tulajdonképeni kilátócsúcs, minthogy a Pańszczyca- és Buczynowavölgynek, valamint a Czarny Staw G±sienicowy katlanának éppen az összetalálkozásában emelkedvén, mindegyik völgy irányában igen szép kilátás nyílik róla. Az északi oromból ismét kelet felé folytatódó főgerincben a Sasorom szomszédos vele, közöttük a Gránátcsorba. Északra a Granaty egy oldalgerincet bocsát ki magából. Ebben tőle közvetlenül északra a Pańszczycacsorba nyílása fekszik, amely után a gerinc a hasogatotttarajú Orgonasípok sziklafogait veti fel. Ezeket túloldalt - északra - a Żółtahágó választja el a Żółta Turniától, amely ezen oldalgerincnek legmesszebb északra előretölt kiemelkedése.
A Granaty 3 útjának felső része és 6 útja képezik a Sas útnak (240. fej.) erre a csúcsra eső szakaszait.

1. A Czarny Staw G±sienicowytól (északnyugatról).
Igen könnyű, rövid útvonal.

A Hala G±sienicowatól a Czarny Staw G±sienicowyhoz (217. fej. 2; 1/2 ó.), ahonnan a tó keleti partján a völgybe befelé továbbvezető ösvényt addig követjük, ahol ez - a keleti tópart hosszának közepetáján - a legmagasabbra. emelkedik a tó fölé. Innen ágazik ki balra a Granatyra vezető ösvény. Ez az ösvény eleinte felfelé kapaszkodik a törpefenyős, törmelékes keleti völgylejtőn, azután jobbra kanyarodva, déli irányban keresztezi a lejtőt s miután átkelt a Żółtahágóból lejövő törmelékfolyosón, majd elhaladt az Orgonasípok tövében, a Pańszczycacsorbáról lehúzódó széles törmelékszakadékhoz visz, amelyet jobbról a Granaty meredek falai határolnak. E szakadék baloldalán addig megyünk felfele, míg a szakadék kettéágazik. A szakadék jobb ágában még egész keveset menve tovább fel, jobbra, a Granaty szikláinak fordulunk. A meredek sziklákon helyenként vaskampók segélyével kapaszkodunk felfelé, azután egy mérsékelten emelkedő padon erősen jobbra tartunk, amely egy bordához juttat. Ezen - füves terepben - zegzugban emelkedünk egész a csúcs közeléig; ahol a borda véget ér. Tömbökön és sziklafokokon kapaszkodva tovább; mindjárt elérjük a Cranaty északi ormát (2 ó.).
(J. Chmielowski és M. Kulikowski, J. Bachleda Tajber vezetővel 1895 VII. 17.)

2. Északnyugati fal (a Czarny Staw G±sienicowy katlanából).
Meglehetős nehéz.

A Czarny Staw G±sienicowytól a Zmarzły Stawhoz vezető ösvényről (217. fej.2) a Czarny Staw G±sienicowy mögött balra letérve, ama - már messziről látható - szakadék kezdetének tartunk, amely a Granaty északi és középső orma közötti csorbából húzódik a hegy északnyugati falletörései közt alá s legalul letörik. A sziklák közelébe érve, az említett szakadéktól jobbra egy nagy kémény válik láthatóvá. Ebben fel. Az első beszorult tömböt balról kerüljük meg; a kéménynek következő - középső - részét a kémény baloldalán, táblákon másszuk meg. Ezután oldalmenet balra egy hasadékhoz, amelyet áthajló sziklák felett érünk el. E hasadékban fel, könnyű füves-sziklás terephez és ebben tovább fel az északi és a középső orom közötti csorbára. Innen - a széles gerincen - balra az északi, jobbra pedig a középső oromra. (A beszállástól 21/2 ó.)
(H. Bogucka, J. és Z. Rzepecki 1924 VIII. 29.)

3. A Zmarzły Staw katlanából (délnyugatról).
Igen könnyű; a csúcs legkönnyebb útja.
Télen: Megjegyzés nélkül.

A Hala G±sienicowatól - mint 224. fej. 4 b) alatt - a Czarny Staw G±sienicowy és a Zmarzły Staw mellett fel a Kozia Dolinkába s az innen a Granaty füves-törmelékes délnyúgati lejtőjén szerpentinekben felvezető ösvényen addig, ahol ez - kevéssel a Granaty menedékes déli csúcsgerincének magaslata alatt - beletorkollik egy a hegyoldalt észak-déli irányban, vízszintesen keresztező ösvénybe. Míg ez az utóbbi ösvény - jobbra - a Kozi Wierchre visz, mi innen balra fordulunk s a gerinc nyugati oldalában füvön s omladékon (úttalanul) északi irányban megyünk tovább. Lassan. emelkedve feljutunk a Granaty könnyű déli gerincére, amelyen csakhamar elérjük a déli ormot; erről a gerincen, vagy kissé balra tőle átmegyünk a középső oromra, ahonnan egy elég mély gerinccsorbán átmenve, az északi (kilátó) oromra jutunk (31/4 ó.).

4. Gerincátmenet a Kozi Wierchről (déli gerinc).
Kissé nehéz, helyenként elég kitett mászás.

A Kozi Wierchről szorosan követjük a gerinc magaslatát, amely egy toronyletörésen kívül nagyobb nehézséget nem nyújt s végre ama gerincbemetszéshez jutunk; ahol a Kozi Wierchnek a Zmarzły Stawtól feljövő útja (224. fej. 4) átkerül Buczynowavölgy oldalára (1 ó.; Z. Klemensiewicz, 1906 VII. 27.) Tovább a gerincen, néhány tornyot átmászva, egy északra letörő toronyra, amelyről kötélen bocsátkozunk le a mögötte levő csorbába (a torony balról nehezen megkerülhető). A mindjárt következő, meredek, sima fal nehéz. Tovább rövid vízszintes gerincen, majd igen meredek, repedezett falon elérjük a gerinc legnagyobb tornyát. A gerincen tovább egy kis füves toronyhoz (1 ó.), amelyen túl a gerinc egész könnyen járható háttá változva visz át a déli és a középső ormon át az északi oromra (1/2 ó.).
(Z. Klemensiewicz, J. Ma¶lanka és R. Kordys 1906 VII. 27.)

[A Kozi Wierch és a Granaty közt a Sas út nem a gerinc magaslatát követi, hanem meglehetős mélyen alatta visz.]

5. A Buczynowavölgyből (délkeletről).

A Granatyról egyenest a délkeleti oldalon is lebocsátkoztak a Buczynowavölgybe. Közelebbi adatok ismeretlenek.
(H. Bednarski, J. Lesiecki és P. Kittay 1910 VII. 29.)

6. Keleti gerinc (a Gránátcsorbából).
Igen könnyű.

A csorbából eleinte a Pańszczycavölgy oldalán fel, majd átkerülve a gerincnek buczynowavölgyi oldalára, füves lépcsőkön s rövid vályúban (vassodrony) kapaszkodunk tovább, végül magán a gerincen meglehetős meredek mászással érjük el a Granaty északi ormát (20 p.).
(J. Chmielowski 1899 IX. 6.)

7. Északi gerinc (a Pańszczycacsorbából).
Könnyű.

A Pańszczycacsorba legmélyebb nyílásából két - fokozatosan magasbbodó - gerincpúpon haladunk át. A mögöttük fekvő csorba fölött néhányméteres meredek lépcsőt alkot a gerinc, tovább azonban már egyenletes emelkedéssel, nehézség nélkül visz fel a Granaty északi ormára (20 p.).
(W. Gadowski és A. Panek 1901-ben.)