226. Pańszczycacsorba.

A Pańszczycacsorba a Granatytól északra húzódó gerincben, a Granaty északi orma és a csipkés tarajú Orgonasípok közt fekszik. A legmélyebb hágónyílás csak a Czarny Staw G±sienicowy katlanának oldaláról érhető el, míg a Pańszczycavölgy felé járhatatlan falban törik le. Ez utóbbi oldalról a gerinc megközelítése a legmélyebb hágónyílástól a Granaty felé emelkedő gerincnek ama kis bemetszésében történik, amelyet az előbb említett - legmélyebb - nyílástól két kis gerincpúp választ el (tehát az Orgonasípoktól - délfelé - számított harmadik gerincbemetszésben). Az egyik völgyből a másikba való átkelésnél tehát az egyik hágóbemetszéstől a gerincen a másikhoz kell előbb átmenni.

1. A Czarny Staw G±sienicowy katlanából (nyugatról).
Igen könnyű, de fárasztó.
Télen: Megjegyzés nélkül.

A Czarny Stawtól a 225. fej. 1 alatt leírt úton abba a széles törmelékszakadékba, amely a Pańszczycacsorbától húzódik alá. Ahol a szakadék kettéágazik a baloldali ágban megyünk tovább, amely egyenesen a Pańszczycacsorba legmélyebb bemetszéséhez visz fel (a tótól 13/4 ó.).
(W. Gadowski, J. és J. Wawrytka vezetőkkel 1903 VIII. 18.)

2. A Pańszczycavölgyből (keletről).
Könnyű.

Minthogy a Panszczycavölgyből (237. fej. 1) a csorbához felhúzódó törmelékszakadék legfelül meredek falakba megy át, eleinte a tőle balra eső, ama füves-sziklás szakadékban megyünk fel, amely a Granaty tömegében egyenesen a csúcs irányában húzódik fel (még tovább balra a Gránátcsorbához felvezető mély törmelékszakadék), azután rákerülünk a szakadékot jobbkézt kísérő bordára (amely a Pańszczycacsorbához húzódó szakadéktól választja el) és ezén addig megyünk fel, míg lehetségessé válik róla jobbra füves padokra rátérni, amelyek - kissé emelkedve - a Granaty falai között jobbra átvisznek a gerincnek a Pańszczycacsorba legmélyebb nyílásától délre s ennél magasabban fekvő egy bemetszéséhez, honnan a gerincen jobbra (északra), két jelentéktelen gerincpúp átmászásával jutunk le a legmélyebb hágónyílásba (a völgy aljából 11/2 ó.).
(W. Gadowski és A. Panek 1901-ben.)

3. A Gránátcsorbától.

A Gránátcsorbából kitérünk a Granatynak a Pańszczycavölgy felőli oldalába, amelyben közel egymagasságban haladva, füves-törmelékes padokon (végül mint 2 alatt) átvágunk a Pańszczycacsorbához (15 p.).
(W. Gadowski és F. Zbyszycki, J. Wawrytka vezetővel 1903 VIII.)