237. Krzyżne (2110 m).

A Krzyżne keskeny hágónyílása a Kis Buczynowatorony tömege (pontosabban az ennek keleti gerincében emelkédő "Kopa nad Krzyżnem") és a Wołoszyn között fekszik. Szorosan mellette (tőle keletre) ágazik ki a főgerincből egy északi irányban a Koszystához vezető oldalgerinc, amely elágazásánál - közvetlenül a Krzyżne hágóbemétszése felett - nagykiterjedésű törmelékfensíkot képez (Krzyżne-plató). A Krzyżnén a Pańszczycavölgyből, (a Hala G±sienicowától) a Buczynowavölgybe (a Lengyel Öttó völgyébe) lehet átkelni; a Krzyżne-platón át (amely tulajdonképen szintén egy széles hágó a Wołoszyn, és a Koszysta között) a Waksmundzkavölgyből is egyenest megközelíthető. Igen gyakran használt, égész könnyű átjáró, amely - a hágótól nyíló kiterjedt és festői kilátás miatt - tájilag is felette jutalmazó.
A Krzyżne-plató északi részén egy rozoga állapotban levő, nyitott kőkunyhó áll, amely eső és vihar ellen szükség esetén menedéket nyújt, azonban éjjelezésre nem használható.

1. A Pańszczycavölgyből (északról).
Végig készített ösvényen.
Télen: A hágó alatti lejtő igen lavinaveszélyes.

A Hala G±sienicowán álló menedékháztól a keleti irányban vezető ösvény lebocsátkozva a völgy aljába, átkel a Sucha Wodán, majd a Czarny Staw G±sienicowyból kiömlő patakon. A völgy túloldalán az ösvény egy darabig erősebben felfelé kapaszkodik, azután keresztezi a Żółta Turniának a törpefenyőrégióba eső nagykiterjedésű északi lejtőjét, majd mögötte felkanyarodik a kietlen Pańszczycavölgybe, ahol nemsokára a Czerwony Staw (Vöröstó) partjához ér (11/2 ó.). A tavat jobbról megkerülve, az ösvény nem a völgy alját követi, hanem átvisz a Koszysta alá, hogy azután a völgy keleti oldalában vezessen ismét déli irányban tovább a völgybe befelé. A völgy zárlatában fekvő, törmelékkel kitöltött legfelsőbb völgykatlanba érve (3/4 ó.), az ösvény balra (keletre) kanyarodik s egy darabig a Koszysta oldalában, majd a Krzyżnetől aláhúzódó nagy omladéklejtőn szerpentinekben felkapaszkodik a Krzyżne keskeny hágóbemetszéséhez (1 ó.).

2. Lemenet a Lengyel Öttóhoz (délre).
Csupán a lemenetre ajánlható útirány; felmenetben igen fárasztó.
Télen: Végig sível; a Waksmundzkavölgy felső része gyakran lavinaveszélyes.

A Krzyżneről a Roztokavölgy felé aláhúzódó, vízmosásszerű földes-füves szakadékban hosszabb ideig kis szerpentinekben visz lé az ösvény, azután - magasan a Roztokavölgy felett - jobbra keresztezve a Kis Buczynowatoronynak messze a völgy feté előretolódó déli oldallejtőjét, mögötte belép a Buczynowavölgybe (1/2 ó.). Az ösvény ezután a Buczynowavölgynek a Roztokavölgyhöz meredeken letörő pereme felett közel vízszintesen halad tova, majd végül kissé emelkedik, hogy átkeljen a Kozi Wierchnek délkeleti nyúlványán, amely a Buczynowavölgyet a Lengyel Öttó völgyétől elválasztja (1/2 ó.). A túloldalon ismét lefelé visz az ösvény s a törpefenyőben elszórt hatalmas gránittömbök között, helyenként ingoványos talajon húzódva tovább, végül beletorkollik a Wielki Staw (Nagytó) északnyugati partja felett vezető gyalogösvénybe, amelyen balra tartva, néhány perc alatt elérjük a tó partján álló menedékházat (3/4 ó.).

3. A Waksmundzkavölgyből (északkeletről).
Hosszú, egyhangú és félreeső útvonal.

A Mickiewicz vízesésektől a 239. fej. 2 alatt leírt úton a Polana pod Wołoszynem-hez megyünk (3/4 ó.), ahonnan még egy ideig követjük a Zakopane felé vezető ösvényt, ahol ez a Waksmundzkavölgyből jövő Waksmundzka patakot keresztezi (1/2 ó.).

[Ugyanide Zakopaneból az alábbi úton juthatunk:
Zakopaneból 4 km kocsiút Jaszczurówkára. Innen még kb. 15 percig követjük a kocsiutat, ahol belőle a vörös-fehér jelzésű erdei ösvény ágazik ki jobbra. A rossz állapotban levő, több helyen könnyen elveszthető ösvény majd sűrű erdőben, majd réteken át visz a Koszysta alján fekvő Polana Waksmundzka pásztortanyájáig (Jaszczurówkától 21/2 ó.). Innen még egy darabig követjük a Bialkavölgy felé vezető ösvényt, a Waksmundzka patak keresztezéséig (1/2 ó).]
Itt letérünk az ösvényről s az erdőn át eleinte a patak halpartján megyünk a Waksmundzkavölgyben felfelé, azután átkerülve a patak jobbpartjára, egy kitaposott marhacsapásra jutunk, amely a törpefenyőn át egy karámhoz vezet a sziklás Koszystának aljában (1 ó.). A völgyben tovább emelkedve, nagy havasi rétre jutunk, amelyen egy régi kőkunyhó maradványai állnak. Innen a völgy erősebben emelkedik és végig füvön s törmeléken haladva, végül feljutunk a völgy zárlata felett fekvő Krzyżne-platóra. Ennek kiterjedt törmelékfensíkját délnyugati irányban keresztezve, túlsó szélén meredekebb törmeléklejtőn egy keveset le kell menni a Krzyżne hágónyílásához (11/2 ó ).