241. ¦winicahágó (2055 m).

A ¦winica (K) és a Po¶rednia Turnia (Ny) között fekvő hágó. Mint átjáró - a G±sienicatavak völgye és a Tichavölgy között - nem jön tekintetbe, ellenben e hágó érintésével (ennek északi oldaláról) visz fel a ¦winicára ennek szokásos útja.

1. Északról.
Végig készített ösvényen.

a) A Hala G±sienicowatól.
A Hala G±sienicowán álló menedékháztól követjük a Suchapatak balpartján a G±sienicatavak völgyében befelé (délnyugatra) vezető ösvényt. Kb. 25 perc múlva kettéágazik az ösvény: a baloldali ösvényen megyünk tovább, amely a G±sienicatavak közé visz: Az első tó (Sobkowy Staw) balra marad, majd a tavak legnagyobbikát, a Zielony Stawot (1672 m) balról megkerülve; a ¦winicahágó irányában továbbvezető ösvény a Po¶rednia Turnia északkeleti oldala alá visz fel, ahol egyesül a balról, a Czarny Staw G±sienicowy felől jövő ösvénynyel (11/4 ó.).
Télen: A Po¶rednia Turnia tövéből nem a nyári utat követjük (amely a Po¶rednia Turnia ÉK oldalán visz fel), hanem a ¦winica és a Po¶rednia Turnia közt a ¦winicahágó alá felhúzódó völgykatlanban folytatjuk utunkat, amelynek medrében egyenest felmegyünk a hágóra. Lavinaveszélyes. Biztosabb, ha e hágót a Liljowetől a Skrajna Turnia és Po¶rednia Turnia átmászásával közelítjük meg.

b) A Czarny StaW G±sienicówytól.
A Czarny Staw G±sienicowy (217. fej.. 2 ) északi végétől tágas, füves horpadás - húzódik fel a tó katlanát jobbról (nyugatról) határoló hegyoldalban. A tó északi partjáról jobbra vezető ösvény ebben a horpadásban számos szerpentnnben kapaszkodik fel a Karb hágójához (1852 m; 1/2 ó.), amély a Ko¶cielec meredek csúcspiramisának tövében, annak enyhén továbblejtő északnyugati gerincnyúlványában fekszik. A hágó túloldalán az ösvény eleinte balra kanyarodik, majd a két legmagassabbik G±sienicató (Zadni Staw és Długi Staw) között elhaladva; nyugati irányban keresztezi a ¦winica széles északi fala alatt elterülő lejtőt s a Po¶rednia Turniának felénk tekintő északkeleti oldala alá visz, ahol egyesül a Hala G±iesienicowa felől jövő ösvénnyel (50 p.).
Innen a Po¶rednia Turnia sziklás északkeleti oldalában rézsút balraemelkedve visz fel az ösvény, amely végül a hegyoldal meredek letörései közt balra átvág a ¦winicahágóhoz (50 p.).

2. Lemenet a Walentkowavölgybe (délre).
Semmi nehézség.
Télen: a Walentkowavölgy aljából nem követjük a Liljowe-Zawory közötti utat, hanem tovább egyenest le kell bocsátkoznunk a Tichavölgy aljáig. Lavinaveszélyes.

A hágónak füves-törmelékes déli lejtőjén lebocsátkozva, a Walentkowavölgy alját a völgykijárat közelében érjük el; majd kevéssel alább rájutunk az ösvényre (20 p.), amely a Liljowetől a Zaworyhoz vezet át (208. fej. 3).