89. Kis Viszoka (2429 m).

A Kis Viszoka a Lengyelnyeregtől keletre fekvő, sűrűn látogatott, híres kilátóhegy. Tövében három völgy terül el: a Marmotavölgy és a Nagytarpataki völgy, amelyekbe igen meredek falakban szakad le, - továbbá a Felkai völgy, amely felé viszont enyhe, omladékos lejtőkkel ereszkedik alá. A Kis Viszokában a Lengyelnyereg felől - nyugatról - jövő főgerinc megtörik s északi irányban ereszkedik alá a Rovátka mély bevágásához. Azonkívül a Kis Viszokából - a nyugatról jövő főgerinc egyenes folytatásában - kelet felé egy hosszú oldalgerinc indul ki, amely a Bibircsben éri el a legnagyobb magasságát s a Nagyszalóki csúccsal ér véget. Ebben az irányban - vagyis keletre - a Dubkerés választja el a szomszédos Szontághcsúcstól. A Kis Viszoka kilátása igen szép és kiterjedt. Különösen impozáns a szemben emelkedő Gerlahfalvi csúcs széles tömege s szép a Nagytarpataki völgy változatos hegykoszorúja.

1. A Lengyelnyeregről (nyugatról).
Igen könnyű. Kapcsolatban a Lengyelnyereg felkaivölgyi útvonalával, a Kis Viszoka szokásos útja.
Télen: Jeges sziklánál nehéz.

A hágóról követjük a készített ösvényt, amely nagyjában folyton a Kis Viszoka nyugati gerincének mentén, ennek a Felkai völgy felé eső oldalán visz fel. Egy meredekebb sziklás helyen - amelyet jobbra kell traverzálnunk - vaslánc van biztosításul alkalmazva. Fentebb az ösvény rövid darabon magát a gerincet követi amely az északi oldalon igen meredek falakban törik le, azután ismét kissé kitér a felkaivölgyi oldalba s az elég meredek, törmelékes lejtőn egyenesen felvisz a csúcsra (3/4 ó.).

2. A Dubkerésből (délkeleti gerinc).
Igen könnyű.
Télen: A Dubkerés 2 útjával télen a legkönnyebb és legcélszerűbb út.

A hágóból a mérsékelt meredekséggel emelkedő gerinchátnak bal (felkaivölgyi) oldalán törmeléken s tömbökön fel a csúcsra (1/4 ó.).

[A Dubkerésen át különösen a Nagytarpataki völgyből szokták a Kis Viszokát előszeretettel megmászni. Ez az útkombináció a Nagytarpataki völgy felől jövők részére a legrövidebb útvonal a Kis Viszokára, amellett nem túlságosan nehéz és tájilag jutalmazó.
A Dubkerésen át a Felkai völgyből való felmenetnek, tekintettel a Lengyelnyergen át vezető - sokkal jobb - útnak közelségére, semmi értelme sincsen.]

3. Északkeletei fal (a Nagytarpataki völgyből).
Nehéz és érdekes mászás.

A Nagytarpataki völgyön át a Rovátkára vezető ösvényt a Rovátka lejtőjének tövéig követjük (74. fej. 1). Erről balra letérve, omladékon, majd törmelék s fű közé ágyalt táblakon ama - a Rovátka hágónyílásánál kevéssel alacsonyabban fekvő - vízszintes párkányra kapaszkodunk fel, amely a tulajdonképpeni fal talapzatát képezi. A párkány felett külömben mindenütt teljesen simán feltörő faltömeget közepén egy mély, jobbradűlő hasadék repeszti végig. A párkányon a kéményszerű hasadék bejáratához. Ebben néhány lépést törmeléken fel, majd a kémény összeszűkülése alatt kitérünk a jobboldali bordára. Ezen kb. 20 métert nehezen fel, azután részint a kéményben, részint a bordán törékeny kőzeten fel (50 m), míg a jobbradűlő kémény a falban hirtelen megszakad. Jobbra ki egy térség szélére, ahonnan egy horpadás fölé jutunk. 10 méter szabad kötéllebocsátkozás a horpadás fenekére (törmeléktérség). Innen egy lapok által alkotott párkány vezet ki a horpadást jobbról határoló bordára. Ennek túloldalán 5 métert le egy kéményhez. Ebben 20 métert felmászva, balra ismét kitérünk a bordára. Ezen fel, végül egy párkányon balra át abba a katlanszerű horpadásba, amely a sima falgyűrű felett a hegy testébe nyomul (a beszállástól 11/2 ó.). A horpadás könnyű lépcsőin egyenest a csúcsra (20 p.).
(Teschler I. és L. 1913 XI. 5.)

4. Északi gerinc (a Rovátkáról).
Meglehetős nehéz, kitett és szép gerinctúra.

A gerinc a hágóból karcsú tűvel kezdődik, amelyet jobbról megkerülve, a tű és a következő gerincfelszökés között lévő hasadékban mászunk fel reá. A tű tetejéről átdőlünk a szemközt lévő falnak és annak apró egyenetlenségein felhúzódunk a gerincél baloldalára vezető párkányra. Tovább az él baloldalán, majd magán az élen, meredek, de jófogású kőzeten. Egy jellegzetes gerincfelszökés előtt jobbra ki egy párkányra, majd egy meredek, sekély vályúban vissza a gerincre s ezen egy toronyra. Laza tömbökön le egy keskeny csorbába. A következő áthajló falacskát balról győzzük le; tovább könnyű tömbökön egy második toronyra. A mögötte levő csorbából a baloldalon egy keskeny repedés segélyével fel a gerinc folytatására, majd annak jobboldalán egy kinyomó kőtömb mellett még mindig nehezen tovább. Kőparipa, majd nagy kőtömbök; a gerinc végül egész könnyűvé válva visz fel a csúcsra (2 ó).
(Kienast F., Breuer J. és Spitzkopf U. P. vezetőkkel, 1907 VIII. 7.)

5. Északnyugati fal (a Fagyott-tó katlanából).
Meglehetős nehéz, érdekes túra.

A Kis Viszoka hatalmas északnyugati falán egy szakadék húzódik végig, amely az északi gerinc legfelsőbb tornya alatt indul ki s többszörösen letörve, egészen a fal tövéig ér alá. A szakadék torkollatót alkotó, a falba beszögellő törmelék (hó)nyelvet balról egy a falból sarkantyúszerűen kiugró sziklapillér határolja. Beszállás a sziklákba e pillér külső (északra tekintő) falán.
[Ide a Lengyelnyereg - Rovátka közötti ösvényről (74. fej. 3) törmeléken néhány perc alatt fel.]
Néhány méternyi felmászással egy a fal mentén rézsút jobbra meredeken emelkedő, párkányszerű hasadékhoz jutunk. Ez a fentebb említett sziklapillér élére visz fel, amelyet a falhoz támasztott nagy kőtömbnél ér el. Túloldalt keveset lebocsátkozva, egy kis törmelékkatlanba jutunk. (Közvetlenül alatta fekszik a hegyfal tövébe beszögellő - fentebb említett - törmeléknyelv, amelyhez e katlan sima fallépcsővel törik le). A katlanból jobbra fel egy meredek, havas vályúba, amely a Ny gerinc felé visz fel. E vályút másfél-két kötélhossznyit követjük, azután az itt belőle balra kivezető párkányra szállunk ki, amely eleinte vízszintesen húzódik, majd erősen emelkedje, a fal sarkának támasztott törékeny kőzetű sziklafejnél ér véget. Erről túloldalt pár métert le, azután folytonosan emelkedő - végül könnyű terepben vezető - hosszú oldalmenettel balra át a falból kiugró ama nagy bordához, amely mögött a fal főszakadéka fekszik. A menedékes bordán fel, míg a falba olvad. Innen balra rövid leereszkedés a főszakadékba, azután az ezt itt megszakító sima fallépcsőn felmászva, a szakadéknak havas-törmelékes, katlanszerű kitágulásába jutunk. Ezt csak keveset követve, törmeléken jobbra fel a katlant jobbról határoló - a csúcs irányában feltörő - falgyűrű alá s az ennek tövében fekvő, hajlott törmelékterraszon jobbrá ki a terrasz végéig. A terrasz végétől néhány méternyire balra kiindulva, hasadékszerű sekély vályú vágódik bele a felette feltörő falba. Kövid oldalmenettel jobbról be a vályú legalsó letörése fölé s a vályúban tovább, amely kis törmeléktérségre vezet. Az innen erősen összeszűkülve folytatódó vályút egy áthajlásig követjük, amelyet jobbról kimászva, az innen jobbra emelkedő párkányon egy meredeken aláeső bordához megyünk ki. Innen egy, az előbbinél magasabban fekvő párkány ismét balra vezet vissza, amely eleinte vízszintesen, majd - egy kényes megszakítás után - erősen emelkedve egy törmeléktérségre juttat, ahonnan továbbra is balra tartva, két - egymásra hányt tömbökből álló - falacskán át a falból gyengén előlépő rövid bordára jutunk fel. A borda mögött gyengén balra hajló, törmelékes és törékeny kőzetű vályú visz fel (felső részében egy beszorult kőtömb által alkotott áthajlást balról kerülünk meg), amely végül kitorkollik az É gerincre, mintegy 20 lépésre a Kis Viszoka csúcsától. (A beszállástól 23/4 ó.).
(Dr. Komarnicki Gy. és Dr. Reichart D. 1923 VII. 11.)