90. Lengyelnyereg (2208 m).

A Magas Tátra hegyláncának úgyszólván kellős közepén fekvő Lengyelnyereg a leggyakrabban használt s legcélszerűbb átjáró a hegység északi oldaláról a déli oldalra, nevezetesen Tátraszéplak és a Tátrafüredek vidékére. A széles hágó a Kis Viszoka és a Felkai csúcs közt fekszik s a déli oldalon a Felkai völgy, az északi oldalon pedig a Poduplaszki völgynek egy mellékágát képező Marmotavölgy terül el tövében. A Felkai völgyből végig készített ösvény visz fel a hágóra, amely erre felé egyébként meredek falban törik le. A Rovátkával kapcsolatban a Felkai völgyből a Nagytarpataki völgybe lehet rajta átkelni.

1. A Felkai völgyből (délről).
Semmi nehézség.
Télen: A hágó alatt a síek lecsatolandók.

A Sziléziai háztól az ösvény a Felkai tavat jobbról megkerülve visz a völgyben befelé a magas tófal aljához, azután balra kanyarodva felkapaszkodik a tófalon s az Örökos eső sziklacsoportozata alatt elhaladva, fölötte a Virágoskert tágas, pázsitos völgykatlanába ér. Miután végighaladtunk a Virágoskerten (amelynek katlana két - csak jelentéktelen magasságkülönbözettel bíró - lépcsőre oszlik, ú. m. az Alsó- és Felső Virágoskertre), az esnek hátterét képező Kerekdomb előtt az ösvény balra kanyarodva, egy alacsony rekeszfalon át belép a Hosszútó (1953 m) katlanába. Jobbra a tó mellett, a Kerekdomb nyugati oldalában visz hosszú ideig az ösvény lassú emelkedéssel tovább befelé, majd - minthogy a hágó meredek fallal esik le a völgybe - jobbra felkapaszkodik a Kis Viszoka tövéhez simuló, már a Kerekdomb (2136 m) mögött fekvő felső völgyterraszra s a hágótól jobbra felhúzódó törmelék (nyár derekáig hó), lejtőt meglehetős magasan keresztezve a hágó irányában, egy párkány kezdetéhez vezet, amely a sziklás letörések között rézsút balra emelkedve (vaslánc) a hágóra juttat (a Sziléziai háztól 13/4 ó.).

2. A Poduplaszki völgyből (északról).
Semmi nehézség.
Télen: Jegestó feletti lejtő lavinaveszélyessége miatt ajánlatos a síeket lecsatolni. [Lemenetben a Fagyott-tótól síelésre a Marmotavölgynél alkalmasabb a Kacsavölgyön át Podviszokára vezető útirány.]

A Poduplaszki völgy mélyében fekvő Podviszoka tisztását 1306 m; vadászház és pásztorkunyhó) megközelíthetjük:

a) A Halastótól
A menedékháztól a Halastó körül balra vezető ösvényt kb. 200 lépésig követve, a balra elágazó ösvényre térünk. Ez a Békásgerinc (Żabie) nyúlványai alatt a Poduplaszki völgybe visz át, amelyet a Békásréten (Polana pod Żabiem, 1122 m) álló pásztorlaknál érünk el, ahol ösvényünk beletorkollik a Poduplaszki völgy kocsiútjába (3/4 ó.). Ezt jobbra - a völgyben befelé - követve, további 3/4 ó. alatt Podviszokára jutunk, ahol a kocsiút véget ér.

b) A Roztokamenedékháztól.
A menedékváztól keleti irányban vezető ösvényt követve, átkelünk a Bialkapatakon, majd a patak túlpartján húzódó vadkerítésen átmászva (létra), a nagykiterjedésű Bialkarétre (Polana Biala Woda) jutunk. Ezen át visz a Javorináról a Poduplaszki völgybe vezető kocsiút. Ezt jobbra követve, 3/4 ó. múlva a már mélyen a Poduplaszki völgyben fekvő kis Békásrét pásztorkunyhójához érünk. [Itt torkollik be jobbról a Halastótól jövő gyalogösvény.] A völgyben tovább befelé vezető kocsiúton még 3/4 ó. Podviszokáig.

c) Javorináról.
A faluból balra a hercegi vadászkastély mellett tovavezető országúton 40 p. alatt a Bialkapatak hídjához erünk. Közvetlenül a híd előtt egy kocsiút ágazik el balra, amely folyton a Bialkapatak innenső (jobb) partján maradva, további 1/2 ó. alatt a nagykiterjedésű Bialkarétre juttat. (Az úttól balra vadászház.) A kocsiúton - mint b) alatt - tovább a Podupjaszki völgybe és Podviszokára (11/22 ó).

A podviszokai vadászháztól még mintegy száz lépést tovább a tisztáson. Innen a fák között eleinte nehezen megtalálható ösvény indul ki balra, amely erősen emelkedve visz fel a meredek s magas völgylépcsőn a kietlen Marmotavölgybe. E lépcsőzetesen emelkedő völgyben végig, a zárlatában fekvő Fagyott-tóhoz (2047 m; 21/4 ó.). Itt délre a tó felett a Lengyelnyereg széles hágónyílását látjuk, amelyhez a völgykatlan hátterét képező meredek omladéklejtő húzódik fel. A tó partját jobbról megkerülve, követjük a taposott ösvényt, amely a katlan jobboldalából rézsút balra emelkedve visz fel a hágó omladéklejtőjén a hágó magaslatáig (3/4 ó.).

[Podviszokáról a fentebb leírt - közvetlen - út helyett a Kacsavölgyön át is megközelíthetjük a Lengyelnyerget. Valamivel hosszabb, kerülővel járó út, amely azonban a Marmotavölgynél tájilag összehasonlíthatatlanul szebb.
Podviszokáról - folyton a Zöldtavi patak jobbpartján - jó lovaglóösvény visz fel a meredek tófalon a Kacsavölgyben fekvő Zöldtóhoz (1577 m; 1 óra). Innen a Kacsavölgynek balra (keletre) elhajló ágában folytatva utunkat, egy eleinte jól kitaposott, fentebb azonban elvesző csapáson további 50 p. alatt az e völgyág zárlatában fekvő Litvorovytóhoz (1869 m) érünk. A völgy innen már erősebben emelkedik a Vastagtorony és a Felkai csúcs között látható széles nyíláshoz, amely az átjárást közvetíti a Marmotavölgy legfelsőbb részében fekvő Fagyott-tó katlanához. Átkelési pontul a nyílás jobbszélén közvetlenül a Felkai csúcs tövében fekvő bemetszés szolbál, amelyén át a víz a Fagyott-tóból a Litvorovytóba lefolyik. E bemetszés (40 p.) egymagasságban fekszik a Fagyott-tó katlanának szintjével s tőle néhány perc alatt a tóhoz jutunk. A Fagyott-tótól a fentebb 2 alatt leírt úton tovább a Lengyelnyeregre (3/4 ó.).]