94. Litvorovy csúcs (2431 m).

A Litvorovy csúcs a főgerincnek egy éles könyökében emelkedik. A Felkai csúcstól ÉK felöl jön hozzá a gerinc, hogy utána DK irányban folytatódjék a Hátsó Gerlahfalvi csúcs felé. Ez utóbbinak hegytömegétől (nevezetesen az utóbbi ÉNy gerincének utolsó tornyától: a Kis Litvorovytoronytól) a Litvorovyhágó, a Felkai csúcstól pedig - a Felkai hágó választja el. A Felkai völgyből nézve a Litvorovycsúcs jellegzetes alakú, bár jelentéktelen sziklasüveg, míg a Kacsavölgyből hatalmas gerincpillérek támasztják.
Első ismert megmászója: Dr. A. Otto, Csizák P. vezetővel 1897 augusztus 12-én.

1. A Litvorovyhágóból (déli gerinc).

A rövid, széles gerinc könnyű lépcsőin 5 perc alatt a csúcsra.

2. Északkeleti gerinc (a Felkai hágóból).
Könnyű.
Télen: Könnyű.

A hágóból a gerinc eleinte menedékesen, majd erősebben emelkedve, könnyen mászható sziklatömbökkel visz fel a csúcsra 20 p.).
(Dr. A. Otto, Csizák P. vezetővel 1897 VIII. 12.)

[A Litvorovycsúcsot ezen a gerincén rendszerint a Lengyelnyeregről kiindulva, a Felkai csúcs előzetes útbaejtésével (91. fej. 1 és 3) szokták megmászni.)

3. Az északkeleti gerinc északi falletörésein át (a Litvorovytó katlanából).
Tájilag szép, de alárendelt jelentőségű és - miután a mászás egyetlen rendkívül nehéz részlet mellett egybbként könnyű - nem jutalmazó túra.
Télen: A Felkai csúcs 1. és 3. útjával kapcsolatban nagyszerű téli gerincvándorlás.

Mágának a Litvorovycsúcsnak nincs északi fala, amennyiben csak hosszúra elnyúló északkeleti gerincének alsó szakaszát támasztják északról meredek falletörések, amelyeket - az alábbi útvonalon - már szintén átmásztak.
A Litvorovytótól (90. fej. 2 alatti jegyzet) törmeléken és havon a fal alá. A fal alatti hómezőbe a legmélyebben benyúló bordánál van a leszállás. A füves-sziklás bordán eleinte jobbra mászunk a jobboldali vályú felé (amely a falat egészében átszeli), majd balra vissza a borda élére s tovább ferdén balra tartva, a fal alsó táblás letöréséig, amelybe a borda beleolvad. A falgyűrűbe két balra dülő táblás, kéményszerű vályú vágódik. A baloldali alá tartunk. Ez alul meredek kéménnyé szűkül. Felette a bal fala táblásan szétnyílik, míg jobbra egy meredek kémény ágazik ki belőle. A baloldali táblákon megyünk fel, míg a vályú vége járhatatlanná válik. Itt a táblás oldalához támaszkodó nagy kőlapnál igen kitetten balra kimászunk a vályú baloldalának peremére, amelyen át egy nagy ferde lapra érünk. (Jobb végén jó biztosítótömb.) Bal alsó sarka fatett a meredek falon egyenesen fel, majd egy jobbradűlő füves szegélyen pár métert tovább egy nagy tömbhöz. E fölött vissza balra egy vályún át az ezt túlnan kísérő bordaira s ezen fel egy jó biztosító helyig. (A letörés átmászása - két kötélhossz - rendkívül nehéz.) A borda széles hátán zeg-zugban lépcsőről lépcsőre mászunk tovább fel, míg a borda jobb szélén át a falat áthasító szakadék füves lejtőjére érünk. Itt a fal katlanszerűen kitágul, amelybe a borda beleolvad. A katlan baloldalán tartva magunkat haladunk a már teljesen könnyű terepen - egy a fal baloldalában gyengén kifejezett vályúban - tovább, amely felvisz a gerinc alatt a falból kiugró borda tetejére. Az ehhez balról feljövő folyosó folytatásakép egy padrendszer visz közel a gerinc alatt s vele párhuzamosan jobbra, a falat betetőző, az ÉK főgerinc és az ÉNy oldalgerinc találkozási pontjában emelkedő kis gerinctorony alá. A pad végül kivisz az ÉNy gerincre és ennek utolsó falacskáján fel áz ÉK főgerinc említett tornyocskájára. (A beszállástól 31/2 ó.) Az ÉK gerincen tovább a csúcsra (10 p.).
(Dr. Reichart D. és Dr. Teschler L. 1923 VII. 12.)

4. Északnyugati gerinc (a Kacsavölgyből).
Hosszú, meglehetős nehéz túra.

A Litvorovycsúcs a Kacsavölgy felé ENy irányban széles pillért bocsát alá, amely két bordára tagozódik. Ezek közül a most tárgyalandó ÉNy gerinc a határozottabban kifejezett, míg a másik - a nyugati gerincborda (lásd 5 alatt) - alárendeltebb jelentőségű.
A Litvorovytótól (90. fej. 2 alatti jegyzet) törmeléken fel ama szakadékhoz amely a Litvorovycsúcs ÉNy gerincénék legalsóbb tornya mögötti gerincrésbe vezet fel. A szakadék törmelékes alsó részén fel. Közepén balra kerülünk ki meredek táblán, majd egy párkányon nehezen visszajutunk a szakadékba. Innen földes, füves terepen fel a csorbába. (Ébből ÉNy felé - balra egy ráncon, majd szép táblán éles lovaglógerincen - hátulról felmászhatunk az I. torony tetejére,25 perc). A mászás tovább a II-V. tornyokon mérsékelten nehéz és érdekes. Éles csorbán át jutunk a VI. nagy toronyra (13/4 ó.). Ez túlsó oldalán letörik. Jobbra mászunk törékeny kőzeten egy élre s ennek eay bütykéről sima tábla mellett kötélen lecsúszunk a csorbába (25 méter). Szép táblán fel a gerincélce, amely innentől kezdve nem mutat fel többé mély csorbákat, hanem csak a pillérek közötti lépcsőket. Könnyebb terepen a VII. pillérre (1 ó. 20 p.). A VIII. pillér feketén feltörő falának közepén szép kémény. Törmelékes padon balra kerüljük meg s meredek falon jutunk felszökése fölé. Könnyű mászás vezet a pillér hegyes tetejére. Balra gerincünk fala ellaposodik. A Következő IX. pillér feketén kiugró fala jól lépcsőzött s az utolsó X. karcsú pillér sem nyújt számbavehető nehézséget, csak egy gyönyörű kis falmászást. Innen nagy lépcsökön fel a Litvorovycsúcs keleti előcsücsökjére (45 p.), amelyből gerincünk tulajdonképen kiindul s az ÉK főgerincen jobbra fel a csúcsra (10 p.).
(Hefty Gy. A. és Grósz A. 1912 VIII. 29.)

5. Nyugati gerinc (a Kacsavölgyből).
Helyenként meglehetős nehéz.

Beszállás a Kacsvölgy felső katlanát támasztó rekeszfalon leömlő vízesés fölötti sziklákon, egy füves kis nyeregnél. Innen a gerinc kb. 40 m-t szökik fel 60o lejtésben fallá szélesedve, amelyet rendkívül törékeny, füves kőzeten jobboldalt mászunk át. Egy kis térségre jutunk, honnan 8-10 m-nyire van a gerinc; nagy sima tömbökön mászunk tovább egy pár kötélhosszat, míg a gerinc simán járhatatlanul szökik fel. Jobbra ki, a falban lógó óriási elvált laphoz. A fal és a lap között felterpeszkedve a gerincre jutunk, amely 8-10 m után igen keskennyé lesz. Ezután hosszú érdektelen gerincrész következik addig, ahol a gerincbe a velünk párhuzamosan futó bordák torkollnak jobboldalról. Táblás lapokon mászunk itt le arra a helyre, ahol a gerinc néhány méternyire élesen délre kanyarodik. Ettél a ponttól a gerinc kb. 200 méteren át teljesen érdektelen, jobbra, balra kitérhetünk róla, míg egy gerincfog utunkat nem állja. Itt balra kb. 8-10 métert térve ki, egy vizes nehéz kéményben jutunk újból fel a gerincre. Itt a gerinc jobboldalán fekvő óriási táblákon elég könnyen kb. 40 métert a nagy zöldes színű falakig megyünk fel. A fallá szélesedett gerinc ott járhatatlannak látszik, azért kitérünk az északi oldalra, ahol egy nehéz kb. 20 m hosszú oldalmenet következik egy kis bordáig, amelyről kötélen függeszkedünk le. Folytatva egész könnyű terepen az oldalmenetet, végre egy bordán kapaszkodunk fel a Litvorovycsúcs ÉK gerincére s ezen jobbra a közeli csúcsra.
(Barcza I., Teschler L, és Zuber O. 1912 VI. 29.)