1. Kopa-hágó (1756 m, *1749 m), Elülső-Kopa-hágó (1778 m, *1780 m)

Kopské sedlo, Predné Kopské sedlo

Przełęcz pod Kop±, Wyżnia Przełęcz pod Kop±

Kopper Pass, Vorderer Kopper Pass

A Magas-Tátra főgerincét ÉK felé lezáró Kopa-hágó a Magas-Tátra és a Bélai-Tátra között képez határt. A Fehér-tavi-csúcs és a Bolond Gerő között fekvő füves nyereg a legkönnyebb átjáró a Magas-Tátrában, amin a Fehér-víz-völgyből és annak mellékágaiból a Hátsó-Rézaknák völgyébe lehet átjutni. A hágónak közel egymás mellett két bemélyedése van, átkelési pont az é. hágónyílás. A Kopa-hágóra készített ösvények vezetnek.

Fehér-tavi-csúcs, D-i fal

1. ábra
Fehér-tavi-csúcs, d. fal
háttérben a Bélai-Tátra
(191242 byte)

1.A A Fehér-tavak katlanán és az Elülső-Kopa-hágón át
0/1; 2

Készített ösvényen Matlárházáról 20 p-ig követjük a Tátra körutat (Szabadság útját -- a könyvben helytelen visszafordítás) a Késmárki-itató felé. 150 m-re a Fehér-víz hídja előtt b. sárga jelzésű kocsiút ágazik el a Fehér-víz-völgybe. Ebbe 30 p múlva balról beletorkollik a Matlárházáról jövő, kék jelzésű erdei ösvény. A kocsiút magasan a patak felett visz a völgyben befelé, majd átkelve a patak bal partjára, kevéssel utána egy tisztásra ér, ahol néhány lépésnyire b. az úttól a jó vizű Zsázsa-forrást találjuk (30 p). Néhány perc múlva egy hídhoz érünk, ahol a jelzések kettéválnak. (A hídon át visz a ságra jelzésű út a Zöld-tóhoz.) A patak bal partján, a híd előtt jobbra elágazó kék jelzésű gyalogútra térünk, ami hosszabb ideig ritkás, majd szálerdőben, állandó emelkedéssel, ény. irányban visz tovább. Még a szálerdőben jutunk a Fehér-tavi-patakhoz (1 ó), amelyen híd visz át annak jobb partjára. A patak menti meredek ösvény néhány perc múlva egyesül egy balról jövő szekérúttal. Itt átkelünk a Fehér-tavi-patak bal partjára, és tovább követjük a szekérutat, amely csakhamar bekanyarodik az Itató-patak völgyecskéjébe, és a mélyen bevágott meder bal oldalán a keskeny völgyszorulaton át (1509 m) belép az Elülső-Rézaknák hirtelenül kitáguló katlanába. A katlan bal szélén egy darabig még befelé vezető szekérút azután néhány szerpentinnel felkapaszkodik a Bélai-domb dk. tövében elterülő fennsíkra, és ezen ny. irányban átvisz a Nagy-Fehér-tóhoz (35 p). Innen az Elülső-Kopa-hágón át a Kopa-hágóra: 1.B (40 p).

1.B A Nagy-Fehér-tótól

Kék jelzésű út. A tótól az ösvény a Bélai-domb dny. oldalában vezet állandó emelkedéssel a Fehér-tavak katlanában befelé, és néhány szerpentinnel felkapaszkodik a Bélai-dombtól b. fekvő, széles Elülső-Kopa-hágóra (35 p), amelyről túloldalt é. irányban jutunk át a főgerincen fekvő Kopa-hágóhoz (5 p).

1.C A Zöld-tótól
0/1; 2

A mh. é. oldalán kiinduló kék jelzésű gyalogút magasan a Zöld-tavi-patak felett vezet át a Zerge-csúcs alatt ék. irányban, a Fehér-tavak katlanába, ahol a kicsiny Háromszög-tó mellett elhaladva, a Nagy-Fehér-tóhoz vezet (30 p). Innen a Kopa-hágóra: 1.B (40 p).

1.D A Hátsó-Rézaknák völgyéből (ÉNy-ról)
0/2

Kék jelzés. Javorináról a Jávor-völgybe vezető kocsiutat egy hídig követjük (30 p), amelyen átmegyünk a Jávor-patak jobb partjára. Néhány perc múlva Podmurán tisztása lep meg gyönyörű panorámájával (erdészlak). Az út innen ismét az erdőkben vezet, a Hátsó-Rézaknák völgyébe. 20 p múlva a Javorina-patak által áttört festői sziklaszoroson haladunk át, majd további 40 p múlva kilépünk az erdőből, ahol egy csapásra kitárulnak a Hátsó-Rézaknák völgyzárlatának havasi legelői. A szekérútról itt egy hidacskán át ösvény ágazik el a patak jobb partjára. Az átkelés után az ösvény mindinkább eltávolodik a völgyfenéktől és a bal oldalon enyhe emelkedéssel harántozik a völgyzárlat feletti Kopa-hágóhoz (Javorináról 3 ó).