322. Závory-hágó (Retesz-hágó) (1879 m)

Závory

Zawory

Riegelpass

A Sima-hegytől dny. irányban leágazó oldalgerincben fekvő hágó. A Kapor- és a Csendes-völgy közötti könnyű átjáró.

322.A A Kapor-völgyből (D-ről)
0/5

Podbanszkótól vagy a volt Rašo kpt.-menedékháztól a 314.B úton a Kapor-völgybe és ebben a hlinszka-völgyi útelágazásnál b. a zöld jelzésen tovább (a kék jelzés a Kapor-hágóra vezet), a törpefenyővel borított, elég meredek é. völgylejtőre. Ezen szerpentinekben fel a kicsiny Kolbenheyer-tó (1737 m) magasan fekvő katlanába (Podbanszkóról 5 ó). Innen az ösvény füves lejtőn kanyarog fel a Závory-hágóba (Retesz-hágóba) (25 p).

322.B A Csendes-völgyből (É-ról)

Podbanszkóról a sárga jelzésű úton a Kapor-patak nagy hídjához (30 p, erdészlak). A patak bal partján; kb. 2 ó 15 p múlva a jobb partjára kerülünk át. Itt -- az é. völgylejtőből előugró Jávor-szikla (1182 m) tövében -- találkozik a sárga és a piros jelzés, és az eddig alig emelkedő völgy kettéágazik. (A b. elágazó piros jelzésű ösvény a Toman-völgybe visz.) Mi a sárga jelzésű ösvényt követjük, amely az eddigi é. irányból K-re elkanyarodó völgyben vezet tovább. (30 p után újabb útelágazás: a sárga jelzés b. a Szucha-hágóra vezet.) A piros jelzésen, továbbra is a patak jobb partján, a j. elkanyarodó, meredek fővölgyben tovább. Ez lépcsőzetesen emelkedik a völgyzárlat felé, ahol a Sima-hágó és a Závory-hágó (Retesz-hágó) alatt fekvő tágas, szelíd katlan legfelső teraszához (1 ó 15 p). Itt a zöld jelzéssel találkozva j. fel a közeli, széles nyeregbe (10 p; Podbanszkótól 5 ó 15 p).

322.C A Sima-hágóból
0/5

A hágóról gyengén ereszkedő ösvény vág át a Sima-hegy ny. oldalában -- dny. irányban -- a Závory-hágóhoz (Retesz-hágóhoz) (15 p).

322.D A Liliom-hágóból

Zöld jelzés. A hágó legmélyebb behorpadásától kevéssel K-re az ösvény a Walentko-völgyecskéhez (Bálint-völgyhöz) ereszkedő, d. hegyoldalban rézsút b. (dk. irányban) visz lefelé a völgyecske aljába. Ezt kb. 1800 m magasságban d. irányban keresztezi. Utána kissé emelkedve néhány kanyarral a Walentko-csúcs (Bálint-csúcs) a völgyecskét D-ről határoló, erősen kiugró ny. gerincnyúlványára kapaszkodik, amit kb. 1975 m magasságban meredek sziklák fölött keresztez (30 p). A gerincnyúlvány túlsó oldalán az ösvény a meredek hegylejtőn továbbra is dk. irányban kanyarog, hogy azután eleinte erősebb eséssel, majd végül szelíd emelkedéssel a Sima-hágó és a Sima-hegy alatt elhaladva -- a Csendes-völgy zárlata fölött -- nagy ívben j. a Závory-hágóhoz (Retesz-hágóhoz) vezessen át (30 p; összesen 1 ó 30 p).