340. Zawrat (2183 m)

Závrat

Zawrat

Riegelscharte

A Zawrat-torony és a Kis-Zerge-hegy által közrefogva fekszik a Lengyel-Tátra legsűrűbben járt hágója, a Zawrat. A legkényelmesebb átjáró a G±sienica-szécsről (Hala G±sienicowától) a Lengyel-Öt-tó völgyébe. Itt kezdődik a Sas út. (Lásd: 369.)

340.A A Lengyel-Öt-tó völgyéből (D-ről)
0/5

A kék jelzésű készített ösvény az Elülső-tó (Przedni Staw, 1668 m) partján álló menedékháztól a Kis-tó (Maly Staw) mellett a Nagy-tó (Wielki Staw) é. partjára vezet, átkel a tó lefolyását képező patakon (híd), és a Nagy-tó ény. oldalán, a tó partja fölött ny. irányban visz tovább. Kevéssel azután, hogy átkelünk a Puszta-völgyecskéből lejövő patakon (40 p; a patak mögött b., dk. irányban a Miedziane-hágó 316.B ösvénye, dny. irányban a Sima-hágó 324.A ösvénye), az ösvény meredeken emelkedni kezd, és kanyarokkal rávisz a völgybe előretolódó Koło d. nyúlványának széles hátára, amelynek túloldalán egy oldalkatlanban a Hátsó-tó (Zadni Staw pod Kolem, 1890 m) és a katlan é. hátterében a Zawrat. A hátról az ösvény a katlan oldalára vált át. és a Kolo ny. lejtőjén húzódik a katlan háttere felé, és végül ívben b. átkerül a Zawrat-hágó bemetszésébe. (összesen 1 ó 30 p.)

340.B A G±sienicavölgyi-Fekete-tó völgykatlanából (É-ról)
I/5

Nem egészen könnyű út; a Zawrat szakadékáig ösvény, de a biztosításokkal ellátott utolsó rész gyakorlatot és szédülésmentességet igényel.
A Gasienica-szécsről (Hala Gasienicowán) álló nagy menedékháztól (Murowaniec) a kék jelzésű ösvény kb. 100 lépést még a völgybe befelé vezet, azután -- átkelve a G±sienicavölgyi-Száraz-patakon (Sucha Woda) -- b. elkanyarodik, és a Kis-Ko¶cielec (KIs-Lengyel-Kápolna) é. nyúlványának tövében, ennek k. oldalán bevisz a Gasienicavölgyi-Fekete-tó völgyébe, amelyben csakhamar a gyönyörű fekvésű Gasienicavölgyi-Fekete-tóhoz jutunk (1620 m; 30 p). Az ösvény a tavat megkerüli, kevéssel a tó mögött átkel a patak bal partjára, és a völgy jobb oldalán egy magas és meredek lépcsőn át egy magasabban fekvő sivár teraszra visz fel, amelyen a többnyire befagyott Fagyott-tó (Zmarzly Staw; 1797 m) fekszik. Kevéssel a tó előtt az ösvény kettéágazik (40 p). (A b. elágazó zöld jelzésű ösvény a Zerge-völgyecskébe vezető 349.G út.) A kék jelzésű ösvény j., a völgy szélén meglehetős egyenesen visz felfelé, és végül a Zawratról jövő, a katlan jobb oldali hátsó sarkába torkolló nagy szakadék bejáratához vezet (30 p). A szakadék bal oldali falán vasláncokkal, pántokkal és hágcsókkal bőségesen biztosított sziklaösvény visz meredeken felfelé. Kezdetben a sarkantyú hátán, utána a falba nyomuló hónyelv felső vége fölött kis párkányon keveset b. Utána j. fel, és törmeléken keveset j. egy kis kéményhez, amely után vízszintes kis párkányon j., a Zawrat szakadékába harántozunk, amelynek törmelékén már csak néhány m a hágó. (A Gasienica-szécsről (Hala Gasienicowától) 2 ó 15 p.)